NXTRI 2014

NXTRI 2014

onsdag 18. juni 2014

Race report - Hove Tri, NM normaldistanse

Så var det endelig klart for Sørlandets vakreste urfordring og sesongstart for triathlonsesongen for min del. Jeg deltok på mitt aller første triathlon i fjor på Hove og minnene derfra satt fortsatt godt i: Regn, hagl, iskaldt vann, numne fingre og tær på syklinga, en forferdelig tung løpeetappe og til slutt verdens beste følelse av å fullføre mitt første triathlon. 15. juni 2014 er derfor en dag jeg har grugledet meg til lenge!

Fjorårets erfaringer gjorde at vi i år valgte å kjøre ned dagen før konkurransen. Så lørdag formiddag var vi på plass på Hove camping og innlosjert på hytte E for resten av helgen. Jeg og Lars kom oss raskt ut på sykkelen for å teste sykkelløypa før sprinten startet. Jeg fikk øvd meg på de krappe svingene og frisket opp løypeprofilen, alltid en trygghet før konkurranse.

Det var flere kjente som deltok på sprinten lørdagen og i år var stemningen underveis bare helt magisk. Strålende sol, blide folk, lite vind og bølger gjorde at alt lå til rette for en god gjennomføring. All ære til Åse-Marie og Mats som tok hver sin 3. plass på sprinten, imponerende par! Mer om opplevelsen til Åse-Marie kan du lese på bloggen hennes keepgoingfaster, anbefales!

Etter sprinten kom Mari og Raymond ned til Hove og hytte E var komplett. Jeg, Mari og Terezia tok turen innom prerace-møtet, så ble det grilling og siste runde med forberedelser før vi tok en forholdsvis tidlig kveld. Må nevnes at jeg fikk startnummer 13 og syklisten Lars insisterte på at jeg skulle sykle med nummeret opp ned..

Nr. 13 klar til dyst!

Før start
Nerver. I november i fjor føltes det som en veldig god idé å melde seg på NM normaldistanse og ikke vanlig mosjonsklasse. Nå angret jeg. Jeg er ingen eliteutøver i triathlon, men jeg elsker jo det jeg holder på med og jeg har jobbet hardt gjennom vinteren og våren for å nå årets store mål, nemlig Norseman. Heldigvis fikk jeg hilst på Nina Tveten før start og vi skravlet litt om vårt felles mål i august, og som hun så fint sa det, vi tar det som trening! Ut av comfortsonen, gi gass og gjøre vårt beste, det kan ingen ta oss på, selv ikke i NM.

Svømming
Tok følge med Lars, Mari, Raymond og Terezia ut i vannet. Vi peppet hverandre opp, fikk vann i drakta, gjorde klar svømmebrillene, rakk en high five med Lars, så fokus et par sekunder alene før hornet gikk og vi var i gang. Nervene forsvant, nå var det bare å crawle. Fokus på å gi gass fra start, finne noen bein å henge på. Beina gikk ikke den veien jeg ville, så jeg staket ut min egen kurs rett mot første bøye. Navigering har jeg øvd på, dette kan jeg og jeg følte at jeg hadde god kontroll. Fokuserte mer på å puste enn å se fremover en periode og vips fikk jeg et ublidt møte med en brennmanet rett i fleisen. Deilig! Fortsatte videre, mistet feltet foran meg, men jeg visste at jeg hadde flere bak meg også. Tiden ble 36.55 før jeg kom meg inn i skiftesonen. Hadde håpet på en enda bedre tid, men vi snakker nesten 6 minutter bedre enn i fjor, hurra!

T1
På med hjelmen, brillene, av med drakta, tørke beina, på med sokker, på med sko, hive i meg litt drikke, skravlet litt med Nina, glemte sportsbaren og løp avgårde med sykkelen. Dette gikk jo overraskende bra, bare litt kjedelig med den sportsbaren..

Sykling
Har ikke lært meg noen fancy måte å hoppe på sykkelen på, så stoppet så og si helt opp før jeg rullet videre. Her må det øves! Satte opp farten, passerte to stykker rimelig kjapt og ble motivert av det. Garmin 810 bestemte seg for å streike, men like greit, her var det bare å kjøre på og yte mest mulig uansett. Nina tok meg igjen ganske raskt og jeg var fast bestemt på å holde farta hennes, men det varte bare et par km. Fant mitt eget tempo hvor jeg følte at jeg fikk presset meg ordentlig og jobbet med jevnt trykk hele veien. Alle fire rundene gikk veldig greit, jeg følte meg sterk og satt med følelsen av at jeg digger triathlon! Folk i klynger suste forbi meg, men på siste runden var det ikke mange igjen. Skimtet fire stykker foran meg rett før avkjøringen tilbake til Hove camping og ble overlykkelig når jeg skjønte at tre av dem hadde en runde igjen. Fullførte på 01.21.10, ca. 5 min bedre tid enn i fjor. Fornøyd med det!

T2
Satte fra meg sykkelen, av med hjelm, av med sykkelsko, på med løpesko, litt drikke, sportsbar i hånda og så ut på løpinga.

Løping
Overgangen til løp er og blir brutal. Jeg følte meg forderdelig tung og fikk ikke opp frekvensen i det hele tatt. Jeg hadde hold på begge sider og den første kilometeren var bare helt pyton. Fikk litt pepp ved drikkestasjonen og kom meg videre. Følte at det løsnet på runde to, men så kom stivheten i hofta og det begynte å stråle nedover baksiden av høyre lår. Great. Jeg hadde kun ett løpetempo, eller skal vi si joggetempo? Men helt ærlig så hadde jeg mer enn nok med å prøve å holde det oppe. Kroppen og beina protesterte, men hodet ville videre. Tanken på å bryte streifet meg ikke engang, DNF var helt uaktelt, om jeg så skulle gå til mål. 10,8km er langt i den farta jeg holdt og negative tanker tok fullstendig overhånd i hodet mitt. Hva tenkte du på når du meldte deg på NM? Hadde på et punkt bare lyst til å synke i jorden. Kom meg over på runde 4 og skjønte at nå nærmet jeg meg mål. Fokuserte på alt arbeidet jeg hadde lagt ned tidligere i vinter og våres, at svømmingen og syklingen tross alt hadde gått bra og at løpingen jo var et usikkert moment allerede før start pga. belastningsskaden jeg har pådratt meg. Dette klarer jeg! Glem plasseringer, glem NM, bare kom deg i mål! Noen minutter senere var det hele overstått og Lars heiet meg frem ved oppløpet. Sliten, men veldig fornøyd ved målgang.

Fullførte på tiden 03.04.04 og regner ikke med at jeg skremte noen av eliteutøverne med den tiden. Hadde ikke skremt mange i mosjonsklassen heller med det resultatet, men det er ikke så farlig. Jeg tok utfordringen, stilte til start i NM, jobbet meg gjennom både fysisk og mentalt og fikk en sluttid jeg selv kan være fornøyd med. Og sluttiden er faktisk hele 16 minutter bedre enn i fjor. Det får være fokuset, at jeg selv blir bedre, så kan jeg kanskje hevde meg mot noen av de andre damene i eliteklassen på sikt. Uansett veldig gøy med et sterkt felt til start blant damene, det lover godt for fremtiden for triathlon-Norge!

Fikk meg en skikkelig bonus etter målgang når jeg innså at Tønsberg Triathlonklubb fikk 3. plass i lagkonkurransen i NM. Følte meg litt rar der jeg ble ropt opp på pallen og mottok medalje for dagens innsats sammen med Cesilie (Linn var dessverre ikke der). Litt paff, men utrolig gøy å kunne bidra med medalje til Tønsberg Triathlonklubb.

Sølv til Arendal Tri, gull til Langesund Tri og bronse til Tønsberg Tri = mange fornøyde jenter på pallen!

Mari, Terezia, meg og Cesilie fra Olympia Sport Giant Tri Team. Bra innsats! Må også nevne Jessica fra samme lag som stakk avgårde med seieren i mosjonsklassen for damer, utrolig imponerende!

Slitne, men fornøyde etter dagens innsats!

Ønsker å takke Hove Tri og Arendal triathlonklubb for et fantastisk flott arrangement! Og takk til alle dere, kjente og ukjente, som heiet meg frem underveis! Jeg kommer definitivt tilbake neste år, med mål om ny pers!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar