NXTRI 2014

NXTRI 2014

søndag 8. juni 2014

Trening uke 23. Base 4, uke 3/4. Tempo, tempo, tempo

Mandag - Økt 1: Løpetur midt i sone 2, 11km. Økt 2: Styrketrening i TRX, 30min


Gikk av nattevakt kl. 08.30 og dro rett hjem og la meg. Hadde planer om en rolig sykkeltur i dag, men kroppen trengte søvn og når jeg først stod opp var jeg mest klar for solsenga. Der ble jeg noen timer og fikk jobbet godt med diverse sykkelskiller som har satt seg ila. de siste ukene, hehe! Først på kvelden tok jeg meg en løpetur. Beina føltes veldig bra og jeg valgte å løpe over mot Nøtterøy, langs Smidsrødveien til Nesbrygga, via Knarbergveien og tilbake. Turen ble totalt på 11 km midt i sone 2 med en snittfart på 05:45/km. Utrolig lettet over at løpeformen ikke er helt på trynet selv etter så mange uker med suboptimal løpetrening. Det går fremover! De siste kilometerne begynte høyresiden å bli stiv igjen, så etter løpinga ble det 20min med tøyninger før jeg kjørte noen øvelser i TRX'n. 


Tirsdag - Rolig sykkeltur på temposykkelen i sone 1, 3t, 80km


Kjente godt i morges at jeg hadde løpt i går, for høyre hofte var rimelig stiv når jeg våknet. Heldigvis kjenner jeg lite til dette når jeg sykler og dermed fikk jeg unnagjort gårsdsgens planlagte rolige sykkeltur i dag. Temposykkelen lå klar i bilen og etter jobb kl. 16.00 var det rett ut på landeveien. Turen gikk langs Bispeveien retning Hof, via Sundbyfoss og riksvei 312 til Andebu og Sem før jeg var tilbake ved sykehuset. Totalt ble det 80 km i sone 1 med en snittfart på 26,8km/t. Strøkne veier, fint vær og et par idioter i bil som passerte altfor nærme, inkl. en lastebil som jeg tror helst ville ha meg død. Håpløst. Men alt i alt en rolig og fin tur, akkurat det hodet og beina trengte i dag. 

Idyll i Vestfold!


Onsdag - Økt 1: Rolig start + 10 min x4 i sone 3 på temposykkelen, 2t5min, 57km. Økt 2: Open water-økt på Ringshaugstranda, 1000m


Etter jobb møtte jeg Jessica på Ringshaugstranda kl. 17.00. Planen for dagen var en dobbeløkt, først tempointervaller og så open water. Syklet rolig til Gamle E18 retning Kopstadkrysset hvor vi kjørte intervaller på 10 min x4 i sone 3. Sleit til tider med å holde meg i sone 3 når det gikk slakt nedover, datt fort ned i sone 2, men er vel kanskje en treningssak. Jessica er akkurat litt raskere enn meg, super motivasjon for å holde trykket oppe på intervallene sånn at ryggen hennes ikke forsvinner ut av syne! På vei tilbake til Ringshaugstranda begynte det å bøtte ned ute og dermed fikk vi litt ekstra trening når vi forsøkte å ta på oss våtdraktene klissvåte. Omsider var våtdraktene på og vi var klare for open water-økt. Ute hadde det begynt å blåse opp litt og sjøen var litt urolig, men god trening å svømme i sånt vær også! Vannet var faktisk riktig så behagelig, frøys ikke i det hele tatt. Pga. tidspress kjørte vi en kort og effektiv økt på drøye 20 min og rakk akkurat 1000m. Følte jeg kavet mye i vannet underveis og at det ikke gikk fremover i det hele tatt, men tiden ble ikke så verst likevel. 

Klissvåte etter tempointervaller, men like blide!
Open water-økt i bølgene unnagjort!

Tusen takk for dobbeløkta Jessica, må gjentas veldig snart!


Torsdag - Økt 1: Rolig løp, 8km. Økt 2: Styrketrening i TRX, 20min


I dag var jeg helt skutt etter jobb i 16-tiden, men tvang meg ut på en rolig løpetur. Etter et par km løsnet både humøret og formen og totalt ble det en runde på 8km, hytterunden x2. Tilbake på hytta ble det litt tøyninger og en rask styrketreningsøkt i TRX'en før jeg tok turen til Kristine, Rune og lille Pernille. Der gikk kvelden med til baking av rabarbramuffins og hjemmelagde sjokolade-cookies, digg!


Fredag - Tryvann x2 på temposykkelen + nedkjøring i Sørkedalen, 2t50min, 61km


Etter jobb dro jeg rett inn til Oslo og fikk meg en power nap før jeg og Lars dro ut på kveldens planlagte intervalløkt. Har faktisk ikke syklet Tryvann tidligere i år, så nå var det jammen på tide! Draget gikk fra gressbanen og opp til Tryvannstårnet og målet var høy sone 3/lav sone 4 på begge dragene. Gikk en smule hardt ut på det første draget og havnet raskt i sone 4 hvor jeg egentlig lå hele veien opp til toppen. God flyt oppover på temposykkelen og på slutten lå jeg helt i øvre del av sone 4, fy så tungt! Så trillet vi ned igjen og gjorde oss klare for drag nummer to. Kjente godt første draget i beina, så bestemte meg tidlig før å holde meg midt i sone 3 på starten av det andre draget og bikket ikke sone 4 før de siste 3-4 minuttene. Mye mer behagelig, men satt ikke igjen med en like god følelse som etter det første draget.. Er jo gøy å presse seg selv litt ordentlig! Intervalløkta ble som følger:
Intervall 1: 5,6km - 25min59sek - 12,9km/t
Intervall 2: 5,6km - 28min29sek - 11,8km/t
Etter intervallene tok vi turen inn og ut av Sørkedalen som nedkjøring. Var hjemme i halv ti-tiden og fikk i oss middag litt over ti, sen kveld, men slitne og veldig fornøyde!

Helt død på toppen etter første draget...
Happy etter fullført intervalløkt - fredagsunderholdning!


Lørdag - Treningsfri


I dag var det endelig klart for Linda sitt utdrikningslag! Fantastisk fin dag med herlige jenter! Har helt sykt mange blåmerker etter runden med paintball.. Ikkje bra.. Treningsfri dag!


Søndag - Økt 1: Rolig sykkeltur på racer, 2t40min, 64km. Økt 2: Open water-økt på Sognsvann, 2000m


Våknet opp uthvilt og i fin form i 10-tiden i dag. Etter en rolig morgen og sen frokost tok jeg og Lars oss en rolig sykkeltur. Ble en runde via Ekeberg, Ingierstrand, Tusenfryd, Kolbotn, Ryen og hjem. Syklet for første gang med vector-pedaler, kjekt å følge med på watten underveis! Vi kjørte begge helt rolig i dag ettersom det er ritt i morgen, Sandefjord Tour står for tur!

Etter syklinga ble det en kjapp lunsj før vi tok turen til Sognsvann. Lars slikka sol mens jeg tok meg en open water-økt på egenhånd. Svømte helt over og tilbake, samt litt hit og dit, totalt ca. 2000m. Fokuserte på å gi litt gass underveis for å få opp pulsen og samtidig øve på god teknikk, ikke helt enkelt. Svømmer altfor ofte i comfortsonen på open water-økter, men der ligger jeg jo ikke i konkurranse, så fremover blir det flere økter med race pace på svøm!

På vei opp etter etter endt open water-økt på Sognsvann


Etter svømminga møtte jeg Kristin på St. Hanshaugen hvor vi grillet i kveldssola. Kjempekoselig kveld med en jente jeg får sett litt for sjelden! 


Denne uka klarte jeg målet mitt med 10t + sykling, samt litt løping og svømming. Totalt ble det 14,5t med trening. Fornøyd med det! 

Ukas 'tall' ble:

Sykkel: 262km
Løp: 18km
Open water: 3000m

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar