NXTRI 2014

NXTRI 2014

søndag 29. juni 2014

Trening uke 26. Base 5, uke 2/4. Gjennomkjøring av Norseman-løypa + Lillehammer-Oslo med Sjukt Sprek

Denne uka stod både gjennomkjøring av Norseman-løypa og Lillehammer-Oslo på planen, men utover dette ble det ikke særlig mye trening. 

Mandag - Treningsfri


Startet uka med treningsfri etter søndagens konkurranse. På ettermiddagen satte jeg og Lars oss i bilen retning Eidfjord. Endelig skulle Norseman-løypa testes! Turen har vært planlagt lenge og mamma og pappa var også med i egen bil som support underveis. 

Kjørte via Geilo og fikk sett halve sykkelløypa på veien. Nesten skyfri himmel, sol og helt strøkne forhold ventet på Hardangervidda. Sommerfuglene i magen var på plass allerede før nedkjøringen fra Dyranut til Eidfjord. For et fantastisk flott sted å kjøre Ironman på!

Idyll på Hardangervidda

Tirsdag - Gjennomkjøring av Norseman-løypa (sykkeldelen), 8t10min (effektiv tid), 180km + overgang løp 3km


Startet dagen tidlig for å komme oss avgårde på sykkelen i 8-tida. Vi hadde maks flaks med været, sol, lettskyet og varmt i lufta. Etter en liten photosession på brygga i Eidfjord satte vi i gang. Mamma og pappa fulgte etter i hver sin bil. Første etappe gikk fra Eidfjord og opp til Dyranut, ca. 4mil. Etter ca. 8km begynte stigningen og vi var i gang med dagens første klatreetappe. Vi hadde på forhånd bestemt oss for en rolig tur, så lå aldri høyere enn sone 2 i bakkene. Tok ikke lang tid før vi hadde Vøringsfossen på venstre hånd og så begynte det å flate noe ut. Etter den bratteste delen av klatringen tok vi på oss litt mer klær og fortsette ferden videre til Dyranut. Kom noen smådrypp underveis, men det gikk heldigvis over.

Det tok oss ca. 2t15min til Dyranut. Etter en rask matbit begynte vi på strekket over Hardangervidda til Geilo. Her er det en del rolling hills og gode muligheter for høyt tempo. De neste fem milene gikk ganske raskt og vips så var vi på Geilo. Her ventet mamma og pappa og vi fikk i oss en kjapp lunsj før mer bakkekjøring stod for tur. Tre topper ventet før vi skulle bestige Imingfjell helt til slutt. Mange har advart meg mot disse bakkene, men helt ærlig, dette er korte og slake bakker sammenlignet med det vi har kjørt på Gran Canaria tidligere. Nå syklet jeg jo rolig, så selvfølgelig blir bakkene mer krevende når intensiteten skrus opp. Jeg kom meg i hvert fall helskinnet gjennom alle klatringene og følte jeg hadde en god del mer å gå på, det får jeg ta ut den dagen det gjelder!

På toppen av Imingfjell ventet en ny matbit før vi rullet videre retning Austbygde. De siste 3 milene går det så og si kun nedover. Litt dårlig dekke i starten, flaskene datt av tre ganger (!), men så kom det seg. Klarte til og med å kapre en QOM på siste delen ned til Austbygde! Effektiv tid på turen ble 8t5min, men med alle pauser, bilder og diverse underveis brukte vi 9t30min totalt. Med samme forhold 2. august håper jeg på å klare å komme meg inn på under 8t. 

Jeg kunne fortalt så uendelig mye mer om denne turen, men jeg tror jeg sparer en mer detaljert beskrivelse til selve dagen. Uansett så sier bilder mer enn ord når det gjelder sykkelløypa fra Eidfjord til Austbygde, så her kommer et bildedryss med mine favorittbilder, enjoy!



Here we go!
Langs Eidfjord før klatringen begynner
Klatringen opp til Dyranut er i gang!
Over Hardangervidda
Etter lunsj var kroppen klar for mer klartring. Tre topper, null stress.
Hadde stort sett veiene for oss selv
Fokus på å ligge i bøylen mest mulig
Imingfjell neste!
I fint driv opp Imingfjell
På toppen av Imingfjell med verdens beste support <3
Veien er målet! Straks klart for nedkjøringen til Austbygde

Vel fremme i T2 i Austbygde valgte Lars å sykle videre langs løpeløypa, mens jeg hoppet i løpeskoene, klar for en kort overgangsøkt. Løp ca. 3km med 6.00min/km i snitt, noe som var helt overkommelig. Målet er å løpe sammenhengende de første 25km av løpeetappen, så blir det vel mest gåing når stigningen begynner.

Vi var heldige og fikk låne en hytte av bekjente på Gaustablikk, helt perfekt å komme til etter en lang dag med trening. Mamma ordnet hjemmelaget pizza til middag, så ble det en tidlig kveld på alle sammen. La meg med en utrolig god følelse etter dagens innsats, nå skjønner jeg at jeg virkelig klarer å gjennomføre det her. I tillegg tillot jeg meg å drømme litt om den svarte trøya også. 

Tusen takk til mamma og pappa som stilte opp som support på turen!



Onsdag - Rolig tur til Gaustatoppen (opp), 1t40min, 4,8km

Etter en god natts søvn var alle fire klare for en tur til Gaustatoppen. Igjen var vi heldige med været, det regnet litt her og der, men ikke der vi var. Utrolig flott utsikt på toppen hvor det ventet kaffe og en vaffel, før vi tuslet ned igjen.





Mamma og pappa på vei opp til toppen!

Flott fyr, flott utsikt!

Da gjenstår det å se om jeg klarer å komme meg til toppen 2. august også!



Torsdag - Treningsfri

Planen var en liten svømmeøkt på morgenen, før jobb i Tønsberg fra 12.00-23.00. Den planen ble raskt erstattet med ekstra søvn..


Fredag - Treningsfri


Etter jobb freste jeg inn til Oslo for å rekke avreise til Lillehammer sammen med Lars og moren hans. Ble en lang kveld i bil før vi ankom hotellet på Øyer. Litt senere kom Hans-Sverre, Wenche og Johannes som jeg skulle sykle sammen med dagen etter. 

Tusen takk til mammaen til Lars som kjørte tur-retur Lillehammer for å bringe oss og syklene til start!


Lørdag - Lillehammer-Oslo med Sjukt Sprek, 6t40min, 180km


Lars syklet med BOC og starten hans gikk allerede kl. 07.00. Kjørte han bort til startområdet litt over kl. 06.00, så tilbake hotellet for litt ekstra søvn. Deretter ventet en god hotellfrokost før firerbanden var klar for start kl. 11.20. Med så sen start presterte vi å miste transporten som skulle frakte bagasjen vår til Oslo. Heligvis møtte vi på Trine og mannen som tilbød seg å transportere bagene våre til Oslo - snille folk!

I dag syklet jeg sammen med Sjukt Sprek som er en treningsgruppe for unge kreftoverlevere som trener seg opp igjen etter sykdom - fantastisk inspirerende og motiverende gjeng! Målet vårt for dagen var å ta igjen den andre Sjukt Sprek-gjengen som startet på Eidsvoll litt før kl. 16.00. Hvis du vil lese mer om Sjukt Sprek, så ta en titt på hjemmesiden deres. 

Værmeldingen var ikke helt lovende og vi var forberedt på regn underveis. Regnet det kom, men heldigvis ikke i de mengdene som vi fryktet. Vi rullet avgårde og milene gikk overraskende fort. I perioder syklet vi sammen med andre og var flere som bidro på å dra, men store deler av rittet syklet kun vi fire sammen. Vi hadde meldt oss på gruppen 8t+, men skjønte fort at vi nok hadde undervurdert oss selv noe, for vi tok stadig igjen folk som hadde startet mye før oss. Kjekt for oss! Ikke lenge etter at vi hadde passert Eidsvoll skimtet vi noen hvite og blå jakker foran oss, og der var Eidsvoll-Oslo gjengen! Utrolig koselig med kjente fjes etter nesten 14mil på sykkelsetet. Dette gav oss også den siste boosten vi trengte på de siste 4 milene inn til Oslo. 

Vi kom i mål på tiden 6t40min, en tid ingen av oss hadde forestilt oss på forhånd. Jeg fikk den rolige langturen jeg hadde planlagt og lå 50/50 i sone 1 og sone 2. 


Tusen takk til Wenche, Hans-Sverre og Johannes for en superhyggelig tur fra Lillehammer til Oslo, stolt av dere!


Søndag - Treningsfri


Treningsfri stod IKKE på planen, derimot hadde jeg planlagt både løping og svømming. I dag ble rett og slett dørstokkmila for lang og jeg droppet begge øktene. Litt sløvt sånn i innspurten av treningen til Norseman, men jeg hadde virkelig ikke lyst til å trene i dag..


Da ble det faktisk hele fire treningsfrie dager denne uka, men hadde noen solide økter de få dagene jeg trente. Totalt ble det i underkant av 17t trening. Jeg er kjempefornøyd med egen innsats på gjennomkjøringen av Norseman-løypa, til og med Lars var litt imponert over syklingen, det lover bra, hehe! Nå gjenstår det kun fem uker og jeg er nødt til å skjerpe fokuset nå mot slutten. Det hjelper å vite litt hva jeg går til og det hjelper også veldig med alle som engasjerer seg og heier meg frem, tusen takk for det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar