NXTRI 2014

NXTRI 2014

søndag 6. april 2014

Trening uke 14. Base 2, uke 2/4. Mallorca

Mandag - Rolig langtur sykkel, 4t15min, 106km, 25km/t i snitt i sone 1. Rundtur via Petra


Skulle hatt tilsvarende skilt i Norge!
Yes! Da var Mallorca-ferien endelig i gang på ordentlig. Formen til Lars var mye bedre i dag, så dermed la vi ut på en rolig tur i sone 1. Fortsatt litt overskyet vær, så måtte kjøre med løse armer og bein samt vest. Turen gikk fra Palma og videre langs med sjøen et stykke før vi tok av mot Llucmajor, videre via Montuïri og til Petra hvor vi spiste lunsj. Midt i lunsjen kom sola frem også, bra timing! I Petra er det noen tyskere som driver en Rapha-butikk og jeg Lars måtte jo bare innom for å se på litt sykkeltøy. Endte opp løse armer og bein i merinoull, måtte-bare-ha-det, ehe. På vei hjem fra Petra syklet vi på en del småveier til Algaida og via Sant Jordi før vi var tilbake ved hotellet vårt, Fontanellas. 


Det er helt utrolig fint å sykle på småveiene her nede, lite trafikk og en haug med syklister. Når det er sagt, så er det ikke noe stress å sykle langs de større veiene heller, bilistene tar veldig hensyn til syklister og det føles aldri utrygt. Tommel opp! Vi har valgt å ta med syklene våres denne gangen, men det er masse leiemuligheter også hvis man booker på forhånd.


Det mest positive med dagens tur var at både jeg og Lars hadde en langtur i sone 1. Vi hadde en snittfart på 25km/t på nesten 11 mil og jeg klarte å holde meg i sone 1, med unntak av i de lengste bakkene. Selv om løypa var rimelig flat vil jeg påstå at sykkelformen min er betraktelig bedre nå sammenlignet med samme tidspunkt i fjor. Endelig kan jeg også kjøre rolig langtur i sone 1 med litt fart på beina, så fornøyd! Nå gleder jeg meg bare enda mer til de andre sykkelturene her nede!


Etter syklinga ble det litt hvile på hotellrommet før vi tok oss en is i sola. Deilig å kunne sprade rundt i shorts igjen. Det virkelig kryr av syklister her nede nå og Lars møter jo kjentfolk overalt. Disse gutta reiser jo ned hit før påske hvert eneste år, og jeg skjønner dem godt!


Utklipp fra dagens økt lastet opp på Strava. Anbefales å laste opp løpe - og sykkeløkter der!















Tirsdag - Økt 1: Rolig langtur sykkel, 5t25min, 115km, 21,2km/t i snitt i sone 1. Rolig tur i fjellene opp til Valldemossa. Økt 2: Overvang løp 15min

Meg og Per Arne i fint driv oppover!

Etter tidenes forsovelse i morges kom etter hvert jeg, Lars og Per Arne oss ut på sykkelen (jeg og Lars våknet idet vi skulle ha vært klare på sykkelen... snakk om feriemodus!). Planen var en rolig tur i fjellene. Per Arne er meget godt kjent på Mallorca og har vel nesten oversikt på hver eneste vei det går an å sykle på her nede. Perfekte mann å ha med tur!

Vi syklet først gjennom Palma sentrum og til Calvià hvor jeg fikk testet 'Calviá-spurten' - full fart nedover! Syklet videre til Andratx og tok så ytre vei langs kysten opp mot Estellencs, hvor vi spiste lunsj ved et utkikkspunkt. Da hadde vi jobbet oss opp en god del høydemetere og hadde nydelig utsikt utover havet. Turen gikk videre, litt opp og litt ned, til Banyalbufar før vi valgte å jobbe oss opp siste delen til Valldemossa. Klatringene var forholdsvis slake, tipper 5% stigning jevnt over. Fra Valldemossa og hjem til Palma er det så og si bare nedover, så her fikk jeg jobbet godt på flatene samt nyte godt av å ligge på hjul til de to foran. Blitt god til å ligge på hjul nå, selv med høye hastigheter, sparer mye krefter på det!


Etter syklinga var det på med løpeskoa og rett på overgang løp. Denne gangen fikk jeg virkelig kjent på tunge løpebein og tung løpekropp, beina føltes som tømmerstokker. Tvang meg gjennom 2km i relativ høy hastighet før jeg roet litt ned i noen minutter. Etter 15 minutter gadd jeg rett og slett ikke mer, men det viktigste var at jeg fikk kjent skikkelig på overgangen og jobbet meg gjennom den. Snakk om mental trening!


Utklipp fra dagens økt lastet opp på Strava





Onsdag - Rolig langtur sykkel, 4t30min, 116km, 25,7km/t i snitt i sone 1. Rundtur via Porreres til Petra


I dag kom sykkelkompisen til Lars, Kristian Evensen, til Mallorca. Reisedag kombinert med hard trening er ingen god løsning, så derfor endte vi opp med en ny rolig langtur. Passet meg midt i blinken for da kunne jeg bli med gutta på tur og likevel klare å holde følge. Planen var lunsj i Petra, men vi kjørte en litt annen runde i dag som gikk via Porreres og Vilafranca til Petra, og hjem igjen via Sineu, Llubi og Santa Maria. Til tross for nesten 12 mil på sykkelen hang jeg fint med og hele 84% av turen lå jeg i sone 1, resten i sone 2. Hjelper jo veldig å kunne ligge på hjul for å holde pulsen nede, men i fjor var jeg ikke i nærheten av å ligge så lavt i puls på tilsvarende turer. Var så fornøyd med meg selv når vi kom til Petra at jeg smatt innom Rapha-butikken på nytt og kjøpte meg en ny trøye, viktig å belønne seg selv av og til!

Bilde fra mandagens lunsj i Petra. Er overvekt av mannfolk her nede..

På ettermiddagen hadde jeg planer om å få til en open water økt, men økta ble avlyst pga. altfor mye bølger. Litt bølger er greit, men i dag var det i overkant mye for min del. Temperaturen skal visst ligge på ca. 12 grader, hadde vært perfekt trening til Norseman-svømmingen! Freezing!

Til tross for tre lange dager på sykkelen føles beina og kroppen overraskende bra, men for hodet sin del skal det bli greit med en pause fra syklinga i morgen. Da skal gutta få kjøre sitt eget løp. 

Utklipp fra dagens økt lastet opp på Strava


Torsdag - Styrketrening 45 min


Stod opp sammen med gutta og fikk i meg en solid hotellfrokost, alltid like digg! Ute var det rimelig overskyet vær, men Lars og Kristian kom seg ut på den planlagte sykkeløkta. I dag stod en sykkelfri dag på planen for min del og de første timene lå jeg med beina høyt og bare slappet av med en god bok. Ute begynte det å bøtte ned og jeg kjente at de vage planene om en rolig løpetur forsvant. Endte derfor opp med en liten runde med sirkeltrening for meg selv på kjøkkenet. Man får gjort ganske mange øvelser med egenvekt hvis man bare gidder! Gutta kom søkkvåte tilbake ikke lenge etterpå, passe misfornøyde med værgudene her nede.. Men fra og med i morgen skal sola skinne igjen!


Fredag - Ut på langtur sykkel alene med fokus på racepace i høy sone 2, ca. 4t, 106km, 26,9km/t i snitt. Palma - Ses Salines - Llucmajor - Palma


I dag skulle Lars sykle med gutta på BOC-laget og jeg bestemte meg for å kjøre en litt hardere økt alene. Guttas plan var en tur til Ses Salines for å teste rundbanen der, så videre til Llucmajor å kjøre all out opp til Cura. Jeg la ut på tur i retning Ses Salines og det viste seg at strekket bortover dit var perfekt for jevnt kjør i høy sone 2 , lange flate strekker med litt motvind hvor jeg virkelig fikk jobbet med meg selv og det å holde tempoet oppe. Lå i bukken nesten hele tiden og dundret bortover flatene, fantastisk følelse. Beina var bra, sola skinte og jeg nøt hvert eneste sekund! Et par km før Ses Salines tok BOC-laget meg igjen. Tror Lars var litt overrasket for å se meg der så tidlig, for vi la jo ut nesten samtidig, men de hadde kjørt en litt annen vei og en mil lenger. Så ble det felles lunsj i Ses Salines med gutta før jeg tok følge med dem til Llucmajor. Droppet hardkjøret opp til Cura og valgte å sykle de tre siste milene alene hjem igjen. Nok en gang lange flate strekker hvor jeg jobbet i en høy sone 2. Totalt ble turen nesten 11 mil, hvor jeg kjørte  litt over 8 mil alene. Ble en ordentlig bra treningsøkt for beina og for hodet!

Dette var siste treningsdagen på Mallorca. Totalt ble det drøye 18t på sykkelsetet fordelt på 4 dager. I tillegg fikk jeg til en overgang løp og en styrkeøkt. Hadde vel planer om litt mer løp og svømming, men sånn ble det ikke denne gangen. En ting er sikkert, jeg skal definitivt tilbake neste år! Mallorca er et fantastisk sykkelsted som virkelig anbefales. Lars skal være her en uke til og jeg skulle virkelig ønske at jeg kunne levd i denne sykkelbobla på Mallorca et par dager ekstra, men men. Nå gjelder det å ta med de gode sykkelopplevelsene hjem igjen og fortsette formstigningen på sykkel der. 

Hvis noen er i tvil, gresset ER grønnere på den andre siden!


Lørdag - Treningsfri


Dagen gikk med til reising tilbake til Torp og Tønsberg før jeg skulle på nattevakt kl. 18.00, så da ble det ingen trening i dag.


Søndag - Rolig langtur løp, 14km


Nattevakten gikk fint, men jeg var ikke i seng før nærmere halv elleve på morgenen. Våknet igjen etter et par timer, følte meg ikke like most som jeg pleier etter lange nattevakter, og kom meg derfor ut på en rolig langtur løp. Ute duskregnet det, men på sett og vis var det litt koselig det også. Løp over mot Nesbrygga og en runde der, før jeg løp tilbake til Føynland og en runde innom Fjærholmen, totalt 14 km i rolig tempo. Hofta protesterte de siste kilometerne, sånn som den nå har for vane å gjøre på de lengre løpeøktene. Ble heldigvis ikke like ille som forrige søndag, men jeg må helt klart få gjort noe med det, for sånn som det er nå klarer jeg ikke fullføre halvmaraton engang.


Totalt ble det ca. 20t 30min trening denne uka, takket være mange gode økter på sykkelen. Til uka venter en mer jevn fordeling på sykkel, løp og svømming og mengde er stikkordet før jeg skal roe litt ned igjen uka etter. Kroppen henger med, hodet henger med og jeg storkoser meg med Norseman-prosjektet mitt. Motivasjonen for å fortsette er sterkere enn noen gang nå som jeg kjenner at sykkelformen er stigende etter jevn trening gjennom vinteren. Må bare knekke koden på løpinga også, så blir det her bra det!

Sykkelselfie!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar