NXTRI 2014

NXTRI 2014

søndag 20. april 2014

Trening uke 16. Base 2, uke 4/4. Påskeferie

Da var base 2 unnagjort og planen for den siste uka var å roe litt ned, trene det jeg følte for samt få til en 1000m-test svøm. Svømmetesten ble ikke noe av ettersom det ikke passet med jobb og åpningstidene i svømmehallen, så den får jeg prøve å ta til uka. Derimot ble det hele tre dager med treningsfri og mange timer på sykkelsetet i helgen.


Mandag/Tirsdag - Treningsfri


Uka startet med 13t vakt mandag og 13,5t vakt tirsdag, så dermed ble det ingen trening disse to dagene. 


Onsdag - Økt 1: Rolig langtur løp, 14km. Økt 2: Coretrening, 30min


I dag fikk jeg tilpasset temposykkelen min hos SBR Training v/Tom Remman. Vi fikk justert en del på sittestillingen, så nå gleder jeg meg vilt til å få testet sykkelen ordentlig på trening fremover! Satser på at jeg og Shiv'n blir gode venner utover våren og sommeren, for tenker bruke den på Norseman. 

Etter tilpasningen ble det en rolig langtur løp på ca. 14km, samme runden som før. Hadde dårlig løpsfølelse i dag og sleit litt med hofta, så viljen var til tider vond, men kom meg nå gjennom. Etter løpinga ble det både tøyninger og coretrening før jeg sa meg fornøyd. Så ventet et par timer med soving før jeg skulle på nattevakt kl. 18.00. 


Torsdag - Treningsfri


I dag sov jeg unormalt lenge etter nattevakt og våknet ikke før Lars banket på hyttadøra i 16.30-tiden. Men trøttheten forsvant fort når jeg innså at jeg hadde våknet opp til PÅSKEFERIE! Ingen trening i dag, men vi kickstartet ferien med middag sammen med to gode vennepar. Der ventet en nydelig lammerett med soppstuing, spinat og hjemmelaget potetmos til. For å toppe det hele ble det hjemmelaget is til dessert. Mmm!


Fredag - Sykkeltur til Verdens Ende med ca. halvtimes I3/I4-drag, 2t10min, 57km


Noe av det beste med ferie er muligheten til å sove til man våkner av seg selv og med det var ikke frokosten i gang før i 10-tiden. Både jeg og Lars var gira på en litt hardere sykkeløkt i dag og bestemte oss derfor for å kjøre ett langt I3/I4-drag fra Borgheim og ut til Verdens Ende. Beina var bra og det var lite biler på veiene, noe som gjorde at jeg virkelig kunne fokusere på den jobben jeg hadde. Segmentet er akkurat 2 mil langt og jeg fikk QOM på tida 34min 38sek, som tilsvarer en snittfart på 34,7km/t. Det skal sies at det var medvind i dag, men jeg jobbet høyt oppe i sone 3 og i sone 4 hele veien likevel og var rimelig pumpa når jeg kom fram. Deretter trillet vi rolig tilbake til hytta. Bra økt!

Etter treninga tok vi en tur til Svelvik for å besøke moren til Lars. Der ventet deilig middag, påskegodt og skifting av hjul på bilen til Lars. 

Lars poserer!
Idyll på Verdens Ende!


Lørdag - Langtur sykkel, Vestfold Rundt løypa, 6t55min, 182km


Vi kunne ikke bedt om bedre vær for dagens langtur, drømmepåske! Vestfold Rundt løypa var dagens plan og med avreise fra hytta ble turen på hele 18 mil. Endelig skulle jeg få testet ironman-distansen på sykkel, min lengste tur på sykkelsetet til nå. Og med påskeferie, drømmeforhold og verdens beste selskap, lå alt til rette for en herlig dag på sykkelsetet. De første 7 milene gikk fort og alt var fryd og gammen frem til første pause i Hvittingfoss. Snittfarta var bra, humøret var på topp og etter litt lunsj var neste mål Larvik 6 mil unna. Etter ca. 10 mil, midt mellom Hvittingfoss og Larvik, langs Lågendalen, begynte jeg å bli sliten, umotivert og litt lei. Jeg visste godt at jeg lenge hadde ligget litt for høyt i puls og nå fikk jeg virkelig kjenne på konsekvensene av for dårlig matinntak underveis. Brødskiva med brunost på lomma og en kvikk lunsj gikk rett ned og så syklet vi bare videre. Kulene på det ellers flate strekket langs Lågen føltes i en periode som bakker, men humøret og motivasjonen steg jo nærmere vi kom Larvik. Etter 14 mil på sykkelen ventet en velfortjent pust i bakken på en bensinstasjon retning Sandefjord. Bolle, new energy og cola gikk rett ned og med ny energi innabords gikk de siste milene via Stokke, Sem og Tønsberg litt lettere. 

Etter 182km var vi tilbake på hytta, passe sigen men utrolig fornøyd med egen innsats. Snittfarta ble 26,2km og vi syklet effektivt i underkant av 7 timer. Turen ble en skikkelig reality check mtp. hva som venter under Norseman, for dagens tur kan ikke sammenlignes med løypa som venter der. Men den viktigste erfaringen ble egentlig hvor viktig det er å få i seg nok næring underveis på lengre turer, det er noe jeg virkelig må jobbe med fremover.

Hjemme ventet mammas lammefrikassé, dessert og påskeegg. Perfekt avslutning på en helt nydelig dag!


#denfølelsen

Søndag - Restitusjonstur til Verdens Ende med Mari, Raymond og Lars, 2t, 52km


Etter gårsdagens langtur var kroppen og hodet mest klar for en restitusjonsøkt i dag. Mari og Raymond kom syklende fra Sandefjord og jeg og Lars tok følge med dem fra Borgheim og ut til Verdens Ende. På Verdens Ende var det fullstendig vårslepp av folk som ville nyte vårsola, men vi kom heldigvis rett før rushet og fikk oss en plass i solveggen hvor vi spiste lunsj. Deretter trillet vi rolig tilbake til Borgheim hvor jeg syklet alene tilbake til hytta, mens Lars ble med Mari og Raymond i retning Sandefjord. 

Resten av 1. påskedag gikk med til soling i bikini (!), vaffelsteking, Amstel Gold Race på TV, fiksing av temposykkel og sløving. Helt nydelig!


Go'gjengen på tur! #tempomannen #sykkelmannen #klatrekvinnen #ironmari
#letmetakeaselfie


Totalt ble det 13t trening denne uka, hvorav ca. 11t og 29 mil på sykkelsetet. Svømming gikk helt i glemmeboka, løping ble det også lite av, men uka var uansett ment for å trene det jeg følte for. 

Ny baseperiode starter til uka og nå begynner egentlig alvoret frem mot Norseman for min del. Økt treningsmengde og økt intensitet på øktene står på planen, og fokus, prioriteringer og viljestyrke må til for at jeg skal kunne si meg fornøyd med egen innsats fremover. Jeg heier på meg, gjør du? :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar