NXTRI 2014

NXTRI 2014

søndag 27. april 2014

Trening uke 17. Base 3, uke 1/4. Sommer i april

Mandag - Økt 1: Tilvenning på temposykkel, 1t20min, 32km. Økt 2: Intervaller løp 5min x2 i I3/I4, 11km


Etter mange timer på sykkelsetet ila. påskeferien, bestemte jeg og Lars oss for å kun kjøre en rolig restitusjonsøkt i dag. Da passet det jo bra å bruke den turen til tilvenning på temposykkelen. Jeg syns fortsatt det er veldig uvant å ligge i bøylen, føler meg enn så lenge mye mer ustø på tempoen enn på racer. Ble en kort runde på ca. 3 mil og på den tiden ble jeg betydelig mer trygg i aeroposisjonen. Så nå er det bare å få flest mulig timer på tempoen sånn at jeg kan stille med den på konkurranser i sommer.

I am specialized! <3
Show off på Brygga i Tønsberg, ehe! :-)

Etter sykkelturen dro Lars til Svelvik, mens jeg fikk et par timer i sola før neste treningsøkt ventet. Dro ut på løpetur ca. halv fire, retning Smidsrødveien hvor det er flere lange slake partier. Planen var intervaller med 5 min x4 i I3/I4. Beina føltes bra i starten, men etter de første to intervallene begynte vondtene å komme. Droppet derfor de siste to intervallene og vekslet mellom å gå og løpe hjem igjen. 

Hjemme ventet mamma med middag, så fikk jeg meg en drøy times søvn før jeg skulle på nattevakt klokka åtte. 


Tirsdag - Økt 1: Sykkeltur i sone 2 tur-retur Verdens Ende via Torød på hjemveien, 2t20min, 58km. Økt 2: Svømming 2800m


Etter nattevakten ble det noe timers søvn, egentlig litt for få timer, men ute var det knallvær og jeg ville ut på sykkelen før rushtrafikken i Tønsberg var i gang. Planen var en rolig sone 1 tur til Verdens Ende og tilbake, men endte opp med å ligge store deler i sone 2 i stedet. Egentlig ble dette en helt tullete økt, ettersom jeg hadde planlagt harde intervaller på sykkel dagen etter. Jaja, får lære av det til neste gang. Ble uansett en knallfin tur i kortkort, digger #sommeriapril!

Etter sykkelturen spiste jeg middag med mamma og dro på en liten shoppingtur på Farmandstredet med henne, før jeg tok turen innom svømmehallen. På denne økta holdt jeg meg i hvert fall til planen, rolige langintervaller:
Inn: 200m
Hs: 1000m x1, 500m x1, 1000m x1
Ut: 100m
Totalt: 2800m
Mellom hvert langintervall tok jeg ca. 15 sek pause. Tempoet var rolig og dermed fikk jeg fokusert på teknikken hele veien, spesielt på armtaket. Bra økt!


Onsdag - Intervaller sykkel, Grefsenkollen x3, 1t40min, 36km


Litt spontant i går kveld bestemte jeg meg for å reise inn til Oslo i dag etter jobb for å være med Kjelsås-jentene på kvelden. Må benytte muligheten når disse jentene først er samlet i Oslo! Før middagen rakk jeg en kort intervalløkt på sykkel. Brukte tur-retur Maridalen som oppvarming og deretter kjørte jeg tre drag fra Lachmanns vei og opp til Grefsenkollen. Beina var sykt tunge i dag og på hvert eneste drag oppover angret jeg på at jeg ikke hadde holdt meg i sone 1 på turen i går. Nå kan det jo godt hende at det ikke nødvendigvis var turen i går som gjorde hele utslaget, har jo blitt mange timer på sykkelen i det siste! Karret meg gjennom 3 drag og kunne kjapt konstatere at det ikke ble ny pers opp Grefsenkollen. Det får bli neste gang!

Hos Ingrid på Vålerenga ventet det middag en time senere og timene med jentene gikk så altfor fort! 

Sommeridyll i Oslo!


Torsdag - Svømming 2700m


Etter en litt sen kveld i går måtte jeg brutalt tidlig opp i dag for å rekke jobb i Tønsberg. Etter jobb var jeg helt skutt og den planlagte løpeturen måtte vike for en lang power-nap på sofaen. På kvelden skulle jeg uansett svømme med Tønsberg Tri, så fant ut at det var bedre med én kvalitetsøkt i dag i stedet for to dårlige, som det fort kunne ha blitt med dagens form. 

Bjørn hadde forberedt et krevende svømmeprogram i dag, men jeg hadde en god følelse på trening og klarte presse meg bra på intervallene. 
Inn: 300
Hs: 100m/200m/400m/600m/400m/200m/100m med 50m rolig mellom hvert intervall
Ut: 100m (rakk ikke de siste 100m..)
Totalt: 2700m

Hjemme igjen ble det en halvtime med styrke på bein, mage og rygg før jeg tok kvelden.

Fredag - Treningsfri


I dag hadde jeg vakt og etter 13,5 time på jobb var det godt å kunne ta helg! Jeg og Siri tok turen til Caroline etter jobb hvor vi lagde pizza, skravlet og sløvet i sofaen. Etterlengtet! Vi hadde en kjempekoselig kveld som nesten varte litt for lenge med tanke på morgendagens treningsplaner, men trening er ikke alt her i verden!


Lørdag - Økt 1: Forsøk på rolig langtur løp, 14km. Økt 2: Svømming 3800m


Etter en rolig morgen bestemte jeg meg for å prøve meg på en rolig langtur løp. Høyre hofte og en muskel i rumpa har vært sykt vond på de siste løpeturene, og av og til stråler det nedover baksiden av låret hvis jeg ikke stopper opp når det begynner å gjøre vondt. Tanken var derfor å løpe flere runder av en forlenget versjon av 'hytterunden', som er i underkant av 5km. Ergo ville ikke turen hjem bli så lang hvis jeg måtte bryte underveis. 

Første runde gikk uten problemer, men på slutten av andre runde begynte det å gjøre vondt. Forsøkte å gå litt, løpe på nytt, var fortsatt vondt, tøyde litt, løp litt, ga opp. Totalt ble det 14 km med en kombinasjon av løping, gåing og tøying på de siste 3-4 km. 

Etter denne økta innså jeg (endelig kanskje?) at jeg nok mest sannsynlig har pådratt meg en belastningsskade. Jeg har lenge tenkt at det vil gå over av seg selv, men det gjør det altså ikke. 
Symptomene kan minne om piriformis syndrom, dvs. at piriformis (en dyp setemuskel) klemmer av isjiasnerven og gir smerter, som også kan stråle nedover baksiden av låret helt ned mot kneet. Mest sannsynlig er hoftefleksorene blitt litt overaktive/stramme etter mye sykling, evt. kan det også skyldes at mitt høyre kne har en tendens til å peke medialt (inn mot midten) når jeg løper, slik at piriformis aktiveres ekstra for å kompensere for dette. Skal til fysioterapeut om en uke, så regner med jeg vil få litt flere svar der.  I mellomtiden får jeg bare fortsette som før med tøyninger og fra nå av kun løpe helt korte turer, evt. kutte løpingen helt en ukes tid. 

Etter den litt mislykkede løpeturen dro jeg i svømmehallen for ukas mest krevende svømmeøkt, 3800m fordelt på intervaller fra 100m - 500m med kun 15 sek pause i mellom. Ute var det sommertemperaturer og på vei inn i svømmehallen tenkte jeg for meg selv at dette er å være dedikert til det man driver med! I bassenget var det i starten kun meg og to til, det kom litt flere etter hvert, men jeg svømte i egen bane hele tiden. Luksus!
Inn: 500m - kjørt som kald start
Hs: 300m x2, 200m x3, 100m x4, 200m x3, 300m x2
Ut: 500m
Totalt: 3800m

Glad og fornøyd med ukas siste svømmeøkt heiv jeg meg i bilen retning Stavern/Larvik for å rekke å heie frem bl.a. Mari og Terezia under Larviksløpet. Begge kom inn på meget bra tider, flinke jenter! Resten av helgen skulle tilbringes sammen med Mari, Terezia,  Raymond og Martin i Stavern. Etter løpet ble det bankett for løpere og supportteam og vi var hele 13 gjester til bords! God stemning!


Søndag - Rolig langtur sykkel, 3t45min, 90km


#sommeriapril fortsetter og i dag syklet alle mann i kortkort på dagens langtur. Turen gikk via Larvik, til Langangen, Oklungen, tilbake til Langangen, videre til Helgeroa og Nevlunghavn hvor vi stoppet opp hos bakeren og spiste lunsj i sola. Makan til fine folk og fint vær! På turen tilbake til Stavern hang Dag Erik Pedersen seg på halen vår og etter 4 minutters samtale med han var jeg vervet til Granfondo Don Pedro, et sykkelritt lørdag 21.06 hvor inntektene går til Kreftforeningen. Dette er et utrolig bra initiativ, så bli med å sykle inn penger for en god sak folkens og bli med på årets viktigste sykkeltur!

For å lese mer om arrangementet, klikk deg inn her: 


For påmelding, klikk deg inn her:



Etter 90 km i kortkort i stekende sol var vi tilbake i Skaufaret, klare for 15 min med overgang løp. Viktig å kjenne på løpsfølelsen etter sykling, for den er som regel ikke spesielt god. Etter løpeturen ventet tøyninger i sola, spesielt for meg som egentlig burde tøye og ikke løpe i det hele tatt!

Triathlonjentene på plass i Nevlunghavn! #olympasportgianttriteam

Gutta boys!
Så fornøyd blir man etter 90 km sykling + overgangsøkt!

Ukas 'tall' ble:

Sykkel: 215km
Løp: 27km
Svømming: 9300m

Oppsummert ble det i overkant av 16 timer trening denne uka og jeg fikk til en god fordeling på løp, sykkel, svømming og styrketrening, samt flere runder med tøyninger og litt foam roll. I morgen venter en ny treningsuke og jeg tror jeg må endre litt på treningsplanene mine sånn at jeg blir kvitt denne belastningsskaden så fort som mulig! Ha en fin uke alle sammen!

2 kommentarer:

  1. Hei!
    Veldig inspirerende å lese bloggen din! ønsker deg lykke til på veien mot Norseman!
    Lurer litt på hva du synes om Rapha klærne? evt hvordan de er i str?

    Mvh Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Tusen takk for det Kristin, hyggelig å høre :-)
      Er veldig fornøyd med Rapha-klærne.. Dyre greier, men bra kvalitet. De trøyene jeg har bruker jeg ukentlig og nå er det andre sesongen, holder seg godt! Anbefales! Vanlige str. Jeg bruker M og det bruker jeg til vanlig også ;-)

      Marianne

      Slett