NXTRI 2014

NXTRI 2014

mandag 5. mai 2014

Trening uke 18. Base 3, uke 2/4. Vårforkjølelse

Denne uka slo vårforkjølelsen virkelig til og antall treningstimer ble sterkt redusert. Når jeg først blir forkjøla har jeg en tendens til å hangle i to-tre uker uten å bli ordentlig syk, men det har jeg virkelig ikke tid til nå. Derfor roet jeg ned den uka her i håp om en kortvarig forkjølelse. Planen var en løpefri uke, men i tillegg måtte jeg stryke flere av de planlagte sykkel - og svømmeøktene også. Utrolig kjedelig, men sånn er det bare. Eneste positive er at jeg aldri har vært så flink med tøyninger som jeg har vært den uka her!


Mandag - Rolig sykkeltur, 2t40min, 65km


Uka startet med nattevakt kl. 18.00, men før den tid rakk jeg en sykkeltur på tempoen. Ute var det fortsatt sol og ganske varmt, men jeg overvurderte nok gradestokken noe, for ble kaldt å sykle i bare kortkort. Syklet en runde fra Tønsberg langs gamle E18 retning Kopstad-krysset, via Horten, Åsgårdstrand og hjem til Føynland. Strekket langs gamle E18 er helt perfekt for trening på temposykkelen; slake partier, rett frem og med gode muligheter for å jobbe med høy hastighet. Lå i tempobøylen nesten hele turen og ryggen protesterte ikke i det hele tatt. Nedover holder jeg nok litt igjen enda, men det kommer seg stadig! Totalt ble det 65km på 2t40min i et rolig tempo. 

Vel hjemme igjen ble det middagslaging og en drøy times slumring i sola før jeg dro på nattevakt. 

Blåbærkos i solveggen på hytta!


Tirsdag - Svømming 2800m


Etter en forholdsvis rolig nattevakt med mulighet for noen timers søvn, valgte jeg å ikke legge meg når jeg kom hjem på morgenen. I stedet ble det en formiddag med fiksing av ting jeg har utsatt lenge, som selvangivelsen, forsikring av temposykkelen, overnatting under Norseman osv. Utrolig hvor mye man får ordnet på kort tid!

Litt før klokka to dro jeg i et møte på jobb, så hjem igjen for å spise litt middag før jeg dro litt tidligere enn planlagt til svømmehallen. Fail! Tønsberg svømmehall er et håpløst sted å svømme på ettermiddagene/tidlig kveld. Det er null system på hvem som ligger i hvilke baner og i hver bane er det en salig blanding av trege brystsvømmere, crawlere og unger som flyr frem og tilbake. Komplett kaos! Forsøkte likevel så godt jeg kunne å gjennomføre det planlagte svømmeprogrammet, til tross for en del avbrytelser underveis på intervallene. Endte opp med følgende svømmeprogram:
Inn: 500m
Hs1: 100m x15 - orker ikke tenke på antall intervaller med ufrivillig 'pause' underveis
100m rolig
Hs2: 50m x10
Ut: 200m
Totalt: 2800m


Onsdag - Styrketrening


I morges våknet jeg opp dritforkjøla, klassisk vårforkjølelse... Den planlagte sykkelturen etter jobb ble avlyst og jeg tok meg i stedet en tur innom Velotel for å trene litt styrke. Lenge siden jeg har trent styrke i studio nå, kjørte standardprogrammet, samt noen ekstra øvelser på mage/rygg. Resten av kvelden ble tilbrakt på sofaen foran TV'n på hytta, slækk..


Torsdag - Treningsfri


Helligdag, men ikke fridag på denne jenta. 1. mai ble 'feiret' med 13,5t dagvakt på jobb. Kom meg greit gjennom vakta til tross for at jeg var rimelig tett i systemet. Treningsfri dag med unntak av de obligatoriske tøyningene.


Fredag - Treningsfri


I dag begynte jeg ikke på jobb før kl. 11.00, men ettersom jeg fortsatt ikke var helt i slag, valgte jeg å prioritere litt ekstra søvn fremfor den planlagte svømmeøkta. Etter jobb møtte jeg Lars på hytta og vi dro sammen på hyttetur på Hvasser hvor vi skulle tilbringe resten av helgen med Vippetangen dykkerklubb.


Lørdag - Kortintervaller på temposykkelen, 3min x7 i sone 3/4, 1t25min, 35km


I dag var formen litt bedre igjen og siden vi var på dykkertur valgte vi å kjøre en forholdsvis kort og effektiv intervalløkt. Begge gjennomførte 3min x7 i høy sone 3 med overgang til sone 4. Veien fra Lindhøy og ut til Verdens Ende passer veldig bra for intervaller og i dag var det heldigvis lite biler på veien. Kom meg fint opp i puls, men lungene sleit underveis på intervallene og jeg følte meg helt elendig etterpå. Mulig jeg burde gått for en litt roligere økt i dag..

Etter treninga ventet vafler i sola, kubb, softis med tutti frutti, grilling med gode venner og skravling til langt ut på kvelden. God stemning!

Mmm, marshmallows!

Søndag - Økt 1: Rolig testløpetur, 5km. Økt 2: Styrketrening


I dag ble det en forholdsvis tidlig avreise fra Hvasser. Lars dro på sykkeltur, mens jeg bare skulle sove 'litt til' da jeg følte at formen var blitt litt dårligere igjen.. Endte opp med å sove 3t midt på dagen! Tidligere den uka her har jeg vært flink til å ikke ta igjen 'tapt trening', dvs. ta igjen økter jeg ikke fikk gjort pga. dårlig i form. Men i dag følte jeg virkelig på at det hadde blitt få treningstimer den uka her og jeg hadde lyst til å teste om vondtene ble fremprovosert av en kort og rolig løpetur. Løp derfor hytterunden på ca. 5 km i et rolig tempo, noe som gikk overraskende greit. Blir spennende å høre hva fysioterapeuten sier i morgen! Etter løpinga ble det nok en runde med tøyninger før litt styrketrening på kjernemuskulatur.


Ukas 'tall' ble:

Sykkel: 100km
Løp: 5km
Svømming 2800m

Totalt ble det litt over 7t med trening den uka her, daglige tøyninger og to treningsfrie dager. Nå venter noen fridager hjemme i Oslo, samt vurdering hos fysioterapeut. Satser på at kroppen er klar for litt mer treningsmengde til uka! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar