NXTRI 2014

NXTRI 2014

mandag 12. mai 2014

Trening uke 19. Base 3, uke 3/4. En suboptimal treningsuke

Mandag - Styrketrening


Da var det endelig langfri igjen og jeg hadde fri fra jobb man-ons. Planen var å få unnagjort flere av de lengre treningsøktene tidlig i uka ettersom jeg skulle ha lange vakter i helgen. Mandagsfri startet på best mulig vis, nemlig ved å sove ut! Ettersom formen har vært litt svingende de siste dagene, valgte jeg å kun kjøre en styrkeøkt i dag. Tok turen innom mitt gamle arbeidssted Elixia på Ullevaal Stadion, sykt fint senter! I dag ble det en lang økt med flere øvelser på bein, armer, mage og rygg.

Etter styrkeøkta dro jeg rett ned til Toni&Guy i Hegdehaugsveien for klipping&farging av håret og deretter møtte jeg Hilde for middag på Olivia. På sånne dager merker jeg at jeg savner Oslo litt!


Tirsdag - Økt 1: Svømming 2600m. Økt 2: Rolig spinning 45 min. Økt 3: Styrketrening mage/rygg + bevegelighet


I dag sov jeg lenge før jeg tok turen til Fredrikstad for å besøke farmor. Etter nystekte vafler, svipptur innom sentrum, lunsj på Snippen restaurant og kaffe/kake til dessert, rullet jeg hjemover mot Oslo igjen (mett!).

Forkjølelsen var så og si borte i dag og jeg forsøkte meg derfor på en rolig spinningøkt. Rullet avgårde i lav sone 2 som en slags oppvarming før styrketrening og bevegelighet. I dag kjørte jeg kun øvelser i TRX på mage og rygg. Deretter ble det en skikkelig runde med bevegelighetstrening.


Onsdag - Svømming 2600m


Dagen startet tidlig med svømmeavtale på Domus med treningsfruen min Mari. Planen var 3000m med intervaller på 100m, 200m og 300m. Mari gjennomførte med stil, mens jeg var litt ufokusert og endte opp med 2600 (ble litt lange pauser underveis). Kjørte følgende program:
Inn: 200m
Hs: 300m x2, 200m x3, 100m x1, 200m x3, 300m x1
Ut: 200m
Totalt: 2600m
Mari er mye raskere i vannet enn meg og jeg merker at jeg pusher meg selv ekstra for å henge på, god trening!

Etter svømminga hadde jeg time til fysio på Magnat. Der fikk jeg bekreftet det jeg lenge har trodd har vært problemet, nemlig en stram piriformismuskel. Etter 30min med brutal massasje var jeg rimelig mørbanka, men med vondt skal vondt fordrives! Har allerede hatt løpeforbud i halvannen uke nå og etter råd fra fysioterapeuten skal jeg vente enda en uke til før jeg forsiktig prøver meg på løping igjen. I mellomtiden blir det øvelser mot vegg med tennisball for å løse opp den stramme muskelen, samt daglige tøyninger. Skal tilbake til fysio til uka for ny massasje, så håper det har blitt litt bedre til da!

På ettermiddagen hadde jeg egentlig planlagt en sykkeløkt, men muskulaturen i rumpa var helt ødelagt og motivasjonen for trening i kaldt og vått vært var lik null. I stedet ble det en spontantur til Hanna og litt etterlengtet venninnetid. 


Torsdag - Svømming 2200m


Tidlig opp igjen for ny svømmedate med Mari. Denne gangen var heldigvis fokuset på plass og jeg fikk kjørt en god intervalløkt. Kjørte nesten samme opplegg som sist, men med litt færre intervaller. Etter svømminga var det bare å hive seg i bilen for å rekke en kort dag på jobb i Tønsberg. Så var det tilbake igjen til Oslo for å spise middag med Tonje som var på Oslo-besøk. Superkoselig! Deretter ventet ukas lille høydepunkt: Justin Timberlake konsert. Ah, for en mann! Tror samtlige i venninnegjengen ble småforelska i han under konserten. Haha!


Fredag - Treningsfri


Etter en litt sen kveld i går endte jeg opp med å sove litt ekstra i stedet for å trene før jeg skulle på jobb i Tønsberg. Denne uka har det vært mye sosialt på planen og det har gått utover søvn og lyst til å trene. Ikke bra for Norseman, men orker ikke være dritfokusert hele tiden. Klokka 21.00 var jeg ferdig på jobb og jeg og Caroline dro til henne for en rolig fredagskveld.


Lørdag - Sykkeltur med ca. 45min I3-drag, 1t30min, 39km


I går kveld bestemte jeg meg for å sykle en runde før jeg skulle på jobb kl. 12.00. La frem alt av treningstøy i forkant og selv om kroppen ropte etter mer søvn når klokka ringte, så kom jeg meg opp. Fokus fokus fokus. Angret ikke et sekund når jeg først var kommet meg ut på tur. Sol, varmere i været enn forventet, stille gater og endte opp med en super økt med et langt sone 3-drag på ca. 45 min midt i. 

Først i halv ti-tiden var jeg ferdig på jobb og kunne endelig møte Lars på brygga i Tønsberg. Spiste middag ute før vi dro sammen ut til hytta, akkurat det jeg trengte etter en forholdsvis lang og slitsom dag på jobb. 


Søndag - Styrketrening bein


I dag var det tidlig opp for en ny lang dag på jobb fra 08.00-21.00, så med det forsvant forståelig nok hele søndagen. Vel hjemme igjen ble det en sen middag og et par styrkeøvelser på beina før jeg fikk unnagjort dagens runde med bevegelighet. 


Denne uka ble suboptimal med tanke på trening for min del. Det ble mye sosialt som jeg ikke ville ha vært foruten og med lange dager på jobb mot slutten av uka var det rett og slett ikke rom for mer. Alt handler om prioriteringer og akkurat nå kjenner jeg at jeg er i en fase hvor treningen går litt trått. Totalt ble det i underkant av 7t trening (bevegelighet og tøyninger medregnes ikke).

Ukas 'tall' ble:

Sykkel: 39km
Løp: -
Svømming: 4800m

Til uka skal jeg jobbe for å få litt mer overskudd til trening og uka skal starte med treningsfri etter en slitsom helg. Er søren meg bare én uke til årets første ritt, hjælp! Krysser også fingrene for at jeg snart får klarsignal til å løpe litt igjen, savner det... Det ventet forresten en svært så hyggelig overraskelse i posten tidligere i uka, nemlig nye løpesko fra Salming! Var heldig og vant en konkurranse på facebook-siden til Salming og vips hadde jeg fått meg nye, knallfine løpesko! Winning!

Førnøyd med nye sko! Kun posering, ingen løping helt enda.. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar