NXTRI 2014

NXTRI 2014

søndag 18. mai 2014

Trening uke 20. Base 3, uke 4/4. Løpeforbud opphevet + sesongens første sykkelritt

Mandag - Treningsfri


Etter mange lange vakter på jobb i helgen, hadde jeg heldigvis en normal arbeidsdag i dag. Sluttet litt før og kjørte inn til Oslo for å rekke et møte med Aktiv Mot Kreft. Så var det hjem til Bjerke og en pjusk Lars som lå rett ut på sofaen. Ingen trening i dag, kun bevegelighet og 'massasje' med tennisball mot stram piriformis. 


Tirsdag - Økt 1: Svømming 2500m. Økt 2: Rolig sykkeltur i Maridalen, 1t50min, 45min


Troppet opp på Domus kl. 07.00 med Eirik for en tidlig svømmeøkt. Eirik skal også kjøre Norseman i år, og på veien mot den svarte trøya har han valgt å støtte Kreftforeningen med en innsamlingsaksjon. Helt fantastisk bra inititiav spør du meg! Hvis du vil lese mer om prosjektet og kanskje gi et bidrag, så klikk deg inn her. Vi kjørte litt forskjellig program, min økt ble som følger: 
Inn: 400m
Hs: 100m x10, 200m x5
Ut: 100m
Totalt: 2500m

Etter svømmeøkta dro jeg på fysio på Magnat. Har fortsatt tidenes blåmerke etter massasjen fra forrige uke, og det ble vel neppe noe bedre etter timen i dag, hehe. Men fysio må til for den stramme piriformis-muskelen. Nå kan jeg endelig begynne å løpe litt igjen også, gleder meg! Eneste begrensning er at jeg må avbryte økta dersom jeg begynner å kjenne at det gjør vondt igjen..

På kvelden var det klart for dagens andre økt. Skulle egentlig kjøre intervaller i Grefsenkollen i dag, men etter oppvarmingen inn og ut av Maridalen var jeg så tett i brystet at jeg endte opp med å kjøre en rolig økt i stedet. 


Onsdag - Økt 1: Løp i sone 2, 6km. Økt 2: Styrketrening kjernemuskulatur og bein


I dag kjørte jeg tur-retur Tønsberg for jobb, så ble det en løpeøkt på Sognsvann i finværet. Endelig skulle jeg få testet ut de nye Salming-skoene mine! Valgte å løpe langs vannet i dag i tilfelle det skulle gjøre vondt underveis på løpinga. Lykken over å kunne løpe igjen var mildt sagt stor og jeg følte at jeg fløy avgårde. En runde ble fort til to og jeg kjente ingenting til vondtene underveis. Yes! Etter løpinga kjørte jeg noen øvelser på mage/rygg samt utfall på benk og noen spensthopp. Føler meg så sykt teit når jeg står alene på en gressflekk og gjør de øvelsene, men men. 


Torsdag - Økt 1: Sykkel intervall 15min x3 på rulla. Økt 2: Svømming 750m-test, totalt 1000m


Etter jobb i dag var motivasjonen for å sykle intervaller lik null.. Det hjalp ikke at det plutselig begynte å regne ute heller. Så derfor endte jeg opp med å kjøre intervallene inne på rulla i stedet. Ble 15 min x3, hvorav de to første var desidert de to beste, mens det siste intervallet ble litt så som så. På sånne dager må jeg bare si meg fornøyd med at økta faktisk ble gjennomført, mye bedre enn ingenting.

Senere på kvelden dro jeg til Tønsberg svømmehall for svømmetrening med Tønsberg Tri. Ikke visste jeg at det var planlagt 750m-test i dag, kanskje like greit, hehe. Gjennomførte så godt jeg kunne, men føkte at det gikk sakte i dag. Snittfarten ble 01:58min/100m, noe som er en god del dårligere enn snittfarten jeg hadde på forrige 1000m-test. Litt misfornøyd med det, men da blir det nok bedre neste gang!

Etter svømmetesten møtte jeg Carine og vi dro sammen på torsdagspils med jobben. Lenge siden jeg har vært på torsdagspils, blir som regel nedprioritert til fordel for trening og søvn, men veldig glad jeg tok turen i dag.


Fredag: Økt 1: Rolig løp 8km i sone 1. Økt 2: Styrketrening. Økt 3: Svømming 1800m, teknikk


Kjørte inn til Oslo etter jobb og siden Lars var i Vikersund en tur, ble det en treningskveld på meg. Startet med en rolig løpetur på Sognsvann i strålende sol, sommerstemning! I dag dristet jeg meg til tre runder, men mot slutten av den tredje runden begynte det å murre, så etter 8km ga jeg meg. Så dro jeg bort til Domus for litt styrketrening med fokus på kjernemuskulatur samt litt bevegelighet, før jeg hoppet i bassenget. I dag kjørte jeg en ren teknikkøkt. Følte for å terpe litt på dette i dag etter den middelmådige prestasjonen på svømmetesten i går. Etter 1800m sa jeg meg fornøyd og dro hjem.


Lørdag - 17. mai og treningsfri



Søndag - 'Nordmarka Rundt', 5t35min, 148km


I dag var det klart for sesongens første sykkelritt, noe som skulle vise seg å bli en skikkelig tung økt for min del. Jeg, Mari, Raymond og Lars hadde alle meldt oss på. Lars skulle egentlig syklet med laget, men pga. sykdom ble det en rolig tur for han med meg i stedet. Jeg og Mari hadde meldt oss på gruppa som skulle kjøre på 4.30-5.00t og vi hadde mål om 30km/t som snittfart. 

Allerede ved Tåsentunnelen skjønte jeg at nivået ble altfor tøft for min del. Hang på halen frem til Skui, men så var det slutt. Med en snittfart på rundt 38km/t på de to første milene hadde jeg åpnet altfor hardt og jeg burde ha sluppet de andre mye før. Kom meg greit opp Sollihøgda, men så forsvant siste rest av puljen og jeg og Lars endte opp med å sykle 'alene'. Demotivert og litt sur for at jeg ikke klarte å henge med, ga jeg litt opp underveis og ville egentlig bare bryte. Heldigvis var Lars med og motiverte meg til å ta rittet som en treningsøkt i stedet, og etterhvert kom humøret tilbake og vi fikk oss en veldig fin tur i sommervarmen i nydelige omgivelser. 

Hater følelsen av å ikke være 'bra nok', men i dag var jeg rett og slett ikke bedre. Får fokusere på det positive: Fullførte rittet, fikk meg en god treningsøkt og ikke minst fikk jeg jobbet med det mentale i dag.

Go'gjengen i målområdet! Både Mari og Raymond kom inn under 5t, tøffingene!

Ukas 'tall' ble:

Sykkel: 193km + 75min på rulla
Løp: 14km
Svømming: 5300m

Totalt ble det 13t trening denne uka, inkl. to treningsfrie dager. Nå er baseperiode 3 over og de neste 8 ukene venter en krevende treningsperiode før jeg skal roe litt ned de siste ukene før Norseman. Jeg føler ikke akkurat at jeg er helt i rute med tanke på ironman i august, og jeg veksler hele tiden mellom å grue meg og glede meg. Helt klar blir jeg nok aldri, men jeg skal i hvert fall gjør det jeg kan de neste 11 ukene for at utgangspunktet mitt ved start skal bli best mulig. Gjennomføre skal jeg, men om det blir svart trøye gjenstår å se! I mellomtiden får jeg leke meg litt med Lars sin trøye fra 2011, *kremt*


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar