NXTRI 2014

NXTRI 2014

søndag 30. mars 2014

Trening uke 13. Base 2, uke 1/4

Da var en ny baseperiode på fire uker i gang og første uka har gått veldig bra. Jeg har så og si gjennomført alt av planlagte økter, med unntak av langtur på sykkel.. Med vissheten om at en uke med sykkelferie på Mallorca ventet søndagen, kom jeg meg fint gjennom en nesten 50t arbeidsuke også. Det er et eller annet som skjer med energinivået så fort det blir lysere ute og sola skinner, liker det!


Siden sist har jeg også flyttet ut på hytta rett utenfor Tønsberg, mitt favorittsted! Her har jeg vært ukesvis hver sommer og x antall helger siden jeg var liten og har uendelig mange gode opplevelser. Sjøutsikt, skogsstier, brygga, måkeskrik, utedo (!) og fyr i peisen på kveldene er bare helt nydelig!


Mandag - Rolig langtur løp, 14km


Var ferdig med nattevakt først litt over kl. 09.00 og så var det rett hjem for litt etterlengtet søvn. Våknet igjen i 15-tiden og følte meg helt skutt, men sånn er det jo alltid etter nattevakt. Derfor stod det også en rolig langtur løp på planen i dag. I strålende sol og med musikk på øra løp jeg en runde fra hytta på Føynland, bortover Smidsrødveien og videre langs Nesbryggveien hvor man kan se over på hytta på den andre siden av sundet. Fortsatte videre langs Dukenveien, tok av inn på Knarbergveien og deretter tilbake til Føynlandsbrua via Smidsrødveien. Så tok jeg en svipptur gjennom skogen ned til Fjærholmen før jeg var tilbake på hytta. 

I dag var det bare helt nydelig å løpe ute og alt av post-nattevakt trøtthet forsvant. Ekstra digg å kunne løpe i tynn ullgenser og vest uten å fryse. Hei vår og løpeglede! Totalt ble det ca. 14 km på litt under halvannen time. 

Nesbryggsundet i ettermiddagssola
Lite båter på vannet enda...

På Føynlandsbroa
Fjærholmen
Utsikten fra hytta. Rakk akkurat fullføre dagens tøyninger før sola gikk ned


Tirsdag: Økt 1: Styrketrening. Økt 2: Sykkel intervall 7min x4 høy I3, 4min x2 I4


Det er ikke alltid like lett å sovne igjen på kvelden etter å ha sovet bort halve dagen etter nattevakt, så ble ikke altfor mange timer med søvn før klokka ringte tidlig på morgenen. Tre kvarter senere var jeg likevel på plass på Velotel, klar for dagens første økt. Startet med styrketrening med fokus på mage/rygg og armer siden beina skulle få kjørt seg på sykkelen etterpå. Valgte likevel å kjøre knebøy og utfall før syklinga, angret ganske greit på det en time senere.. Ble med på spinningtimen til Hanna, men valgte å kjøre mitt eget løp. Selv med litt tunge bein fikk jeg jobbet meg opp i en høy I3 på de første fire intervallene à 7 min. Pga. tidspress ift. jobb måtte jeg kutte ned de to siste intervallene til 4 min og valgte å legge disse i I4. Etter siste intervallet var jeg helt ferdig og følte meg skikkelig næringstom. Ble en særdeles kort nedtrapping før jeg måtte hive meg i dusjen. Uansett, godt fornøyd med to gode treningsøkter før jobb kl. 11.00! 


Onsdag - Treningsfri (30 min på foam roll)


I dag hadde jeg en lang dag på jobb fra kl. 07.30-21.00 og derfor hadde jeg også lagt opp til en treningsfri dag. På kvelden tok jeg frem foam roller'n og gjorde noen øvelser på den foran tv'n. Så var i hvert fall det gjort for den uka her, makan til vonde greier..


Torsdag - Økt 1: Løp intervaller. Økt 2: Styrketrening egenvekt. Økt 3: Svømming 2000m med Tønsberg Tri


Ambisjonene om å løpe til og fra jobb i dag røyk på fornatta en gang når jeg ikke fikk sove.. I stedet valgte jeg å løpe intervaller etter jobb og heller ta en roligere løpetur i morgen. Løp først 'hytterunden' på ca. 4km som opppvarming før jeg løp ned til brygga. Herfra og opp til hytta er det en seig bakke som er perfekt som bakkeintervall. Løp opp 12 ganger og jogget/gikk rolig ned igjen i pausen. Var rimelig godsliten i kroppen etterpå, men fikk i meg en yt restitusjonsdrikk og gikk rett over på den planlagte styrkeøkta. Kjørte fire bolker fordelt på utfall/rygghev/planke, knebøy/diagonal/sideplanke, burpees/benhev/push-ups og ett-trinns hopp/dips/sit-ups. To runder totalt. Lå som et slakt i gresset etterpå, utslitt!

Etter en god middag og litt hvile var det klart for svømmetrening med Tønsberg Tri. Kjente fort at kroppen egentlig hadde fått nok trening for i dag og la meg derfor i en litt roligere bane. Fulgte svømmeprogrammet som Bjørn hadde lagt opp til, men kortet det litt ned:
Inn: 300m
Hs1: 4x50m
100m rolig
Hs2: 4x25, 4x50, 4x100, 4x125
Ut: 200m
Totalt: 2000m
Hadde ingen god vannfølelse i dag, kroppen føltes tung og jeg tok lengre pauser enn jeg pleier. Men av og til får det være greit også.


Fredag - Rolig kort løpetur, 6km


I dag var jeg ferdig på jobb halv fire og brukte ettermiddagen til å pakke til Mallorca. Først en halvtime før solnedgang kom jeg meg ut på den planlagte løpeturen. Løp 'hytterunden' og en liten omvei tilbake til hytta. Ble 6km på ca. 35min. Deilig med en rolig og kort økt i strålende vårvær. Etter løpeturen tok jeg turen til Caroline og spiste hjemmelaget pizza, smågodt og så på gullrekka. Herlig start på helgen! :-)


Lørdag - Økt 1: Svømming 3800m. Økt 2: Første trilletur på temposykkelen, 1t10min, 26km. Økt 3: Løpetur i sone 2 under earth hour, 8km


Endelig helg og muligheten til å sove til jeg våknet av meg selv, digg! Pappa var i full sving på hytta lenge før jeg var oppe, men i ti-tiden ble det frokost på meg også. En time senere var jeg på plass i svømmehallen for dagens første økt. Hadde mine tvil om plassen i banene pga. familiesvømming, men takket være strålende sol og varmegrader var det ikke altfor mange i svømmehallen i dag. Delte bane med kun én annen person og det kan man ikke klage på! I dag hadde jeg lagt opp til en lang økt på 3800m fordelt på intervaller med kun 10-20 sekunders pause:
Inn: 500m (kald start)
Hs: 300m x2, 200m x3, 100x4, 200m x3, 300m x2, 300m (25hardt, 25 rolig, 50 hardt, 25 rolig, 75 hardt, 25 rolig, 50 hardt, 25 rolig, 25 hardt)
Ut: 175m
Totalt: 3800m
Etter å ha fått sovet ut og hentet meg litt inn igjen på morgenen kjente jeg at kroppen var klar for denne økta i dag. Hadde jevn fart på intervallene og var streng med tida i pausene. Deilig med overskudd på trening!

Etter svømmingen ble det vafler i sola med pappa på hytta, før jeg kjørte innover til Oslo. Kl. 17.00 møtte jeg Mari og Raymond i krysset ved Kjelsåsveien/Grefsenkollveien. Endelig var det klart for første trilletur på temposykkelen! Til nå har jeg jo bare brukt den på rulla, men i dag kom sykkelen endelig til sin rett! Den er jo bare helt rå! Trillet avgårde innover i Maridalen i ren ekstase! Har mye å gå på når det kommer til å være trygg på å ligge i bøyla, men tenker det går seg til utover våren. Endte opp med en svipptur inn og ut av Maridalen i kveldssola, totalt 26 km på en drøy time. Gleder meg allerede til neste tur på tempoen!

I farta langs Maridalsvannet - wooosh!

I am specialized <3


Etter syklinga tok jeg turen innom Kjelsås for å sette fra meg bilen før ferien. Spiste middag med mamma før hun skulle på nattevakt og så var det klart for dagens tredje og siste treningsøkt (måtte jo komme meg tilbake til Bjerke). Earth hour ble med andre ord brukt på løpetur. Ute var det kald vårluft og nesten ingen folk i gatene, deilig. Turen gikk via Stilla, opp Myrerskogveien, Lachmanns vei og nedover Grefsenkollveien og en runde på Årvoll før jeg var tilbake på Bjerke. Ble 8km på ca. 50min. 

Oppsummert en herlig treningsdag med swim, bike, run. Resten av kvelden gikk med til pakking av sykkel og de siste forberedelsene før avreise til Mallorca dagen etter. SÅ klar for sykling i kortkort igjen!


Søndag - Økt 1: Rolig langtur løp, 18km. Økt 2. Styrketrening


I natt ble det nesten ikke noe søvn ettersom flyet gikk kl. 06.50 og vi måtte stille klokka en time fram i tillegg. Slokna derimot tvert på flyet, noe jeg ellers aldri gjør. Vel fremme på Mallorca viste det seg at sola hadde blitt igjen i Norge, for her regner det og er rimelig småsurt ute, nedtur! Lars har vært syk siste uka og formen er fortsatt ikke helt bra, så vi bestemte oss for å utsette første sykkelturen til i morgen. Jeg kunne jo ha dratt ut på sykkeltur alene, men i regnværet så fristet egentlig ikke det heller. Ergo røyk planen om rolig langtur på sykkel i dag.

Etter et par timer med søvn på hotellrommet tok jeg på meg løpeskoa og løp langs stranda retning Palma sentrum. Snudde etter 8km og løp tilbake. Når det gjenstod 3-4km stivnet høyre hofte helt til, sånn som den har gjort på langtur tidligere. Sykt irriterende og sykt vondt, klarer ikke å løpe når den slår seg vrang. Verken tøying eller jogging hjalp og jeg endte opp med å småhalte hjem igjen. Når det var ca. 1km igjen stoppet jeg opp ved en lekeplass og fikk gjort noen styrkeøvelser. Så var det tilbake til hotellrommet for en varm dusj og middag.



Til tross for en litt småkjip avslutning på uka, har det alt i alt vært en bra treningsuke. Totalt ble det i underkant av 13t trening kombinert med en nesten 50t arbeidsuke. Med andre ord er jeg kjempefornøyd med egen innsats! Nå venter fem treningsdager på Mallorca hvor førsteprioriteten blir sykling, men målet er å få til noen timer løping, svømming og styrketrening også. Så krysser jeg fingrene for at sola er tilbake i morgen og at formen til Lars er bedre!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar