NXTRI 2014

NXTRI 2014

torsdag 26. juni 2014

Race report - Ringshaugdysten, sprint

Yes, da var årets andre triathlon-konkurranse unnagjort og denne gangen var det Ringshaugdysten som stod for tur. Dette er en sprint med 750m svømming, 2mil sykling og 5km løping. Etter uka som hadde vært hadde jeg skrudd ned alt av forventninger med tanke på resultater og kjørte sprinten som en hard treningsøkt fremfor konkurranse.

Etter en sen lørdagskveld (altfor hyggelig i bursdagsselskap!), reiste jeg ned til Tønsberg i 10-tiden på morgenen. Mange kjente fjes fra Tønsberg Tri var allerede på plass når jeg kom og flere kom etter hvert. Fikk hentet meg startnummer, satt på plass sykkelen og ordnet utstyret mitt i skiftesonen. Været var betydelig bedre enn i fjor, kanskje med unntak av motvind retning Åsgårdstrand i år. Uansett, forholdene lå absolutt til rette for en bra triathlon-dag!

Svømming
Vanntemperaturen hadde falt betydelig siden sist jeg svømte på Ringshaugstranda, men det ble sagt at det var 16 grader i vannet. Andre påstod i ettertid at det ikke var mer enn 14-15 grader.. Uansett, jeg hoppet uti, fikk vann i drakta, crawlet litt og så var jeg klar! Jeg hadde plassert meg helt til høyre i feltet og unngikk med det et kaos av armer og bein, fikk stort sett svømme for meg selv med unntak av ved runding av bøyene. Kom meg greit gjennom svømmeetappen og løp inn i T1 på tiden 16.54.

T1
Følte jeg knota fælt i skiftesonen, drakta ville liksom ikke av og sokkene ville ikke på. Men til slutt var alt på plass og jeg kom meg ut av skiftesonen og avgårde på sykkelen.

Sykling
Tunge bein! Hadde ambisjoner om en snittfart på 32-33km/t på syklinga i dag, men med motvind helt til Åsgårdstrand og bein uten futt ble det vanskelig. Sa til meg selv at det viktigste nå var å fortsette å jobbe jevnt og sørge for en god treningsøkt. Med det fokuset jobbet jeg videre og humøret steg betraktelig. Brattebakken kom og jeg tråkket det jeg hadde oppover. En fyr syklet så forbi meg på høyre side og jeg så ikke at han kom i det hele tatt, skummel situasjon og jeg ropte etter han 'at det der gjør du aldri igjen'. Litt sur der ja, men mest redd fordi jeg et lite øyeblikk ble ustabil på sykkelen. Veien tilbake til Ringshaug gikk bra, de små kulene ble forsert med ekstra kraft og jeg klarte å holde snittfarten oppe. Kom inn på tiden 39.11, snittfart 30,6km/t. Langt unna målet, men 2 minutter bedre enn i fjor.

T2
Vel fremme i skiftesonen var jeg egentlig innstilt på å bryte. Hadde bestemt meg for å ikke presse hofta hvis det gjorde like vondt i dag som på Hove, men fant fort ut at jeg var nødt til å i hvert fall prøve meg på løpinga.

Løping
Løp avgårde i et tempo jeg fort følte ble krevende å holde, men jeg hadde ikke vondt og da var det bare å fortsette. Første kilometeren gikk på 5:19min/km, overraskende bra for å være meg. Så fikk jeg hold og måtte virkelig presse meg gjennom kilometer nummer 2 og 3, som gikk på henhldsvis 5:40min/km og 5:37min/km. Etter vending begynte det å gjøre vondt i hofta, men jeg ville ikke gi meg når det kun gjenstod 2km. Der forsvant lovnaden til fysioterapeuten om å gi seg når det gjør vondt.. Måtte stoppe opp tre ganger underveis på fjerde kilometeren pga. vondter, tida steg til 6.07min/km, før jeg beit tenna sammen på femte og siste kilometer som gikk på 5:38min/km. Sammenlignet med andre er løpetida ingenting å skryte av, men sammenlignet med fjorårets resultater løp jeg nesten 3 minutter fortere i år. Før start var det virkelig ikke løpinga jeg trodde jeg ville være mest fornøyd med ved målgang!

På oppløpet stod både mamma og de beste treningsvenninnene, Mari og Terezia, på hver sin side og jeg fikk avlevert en dobbel high five før jeg kom meg i mål. Disse jentene er virkelig sterke og kjempet seg inn til henholdsvis 2. og 3. plass, gratulerer begge to! Sluttiden min ble 1:27:55, helt ok på en dag som i dag.

Tri-Doctors på Ringshaugdysten!

Go'jentene! <3

Tusen takk til Tønsberg triathlonklubb for et fantastisk flott arrangement! Ringshaugdysten er og blir fast tradisjon for min del, til tross for at langdistanse er mer min greie enn sprint.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar