NXTRI 2014

NXTRI 2014

mandag 2. juni 2014

Trening uke 22. Base 4, uke 2/4. Masse sykling, nattevakter og årets andre sykkelritt

Mandag - Rolig start + 15 min x4 i sone 3 på temposykkelen, 3t10min, 79km


I dag skulle både jeg og Lars på nattevakt på kvelden og dermed ble det en rolig morgen før vi kom oss ut på sykkelen. Lars skulle kun ha en rolig restitusjonstur etter Vestfold Rundt i går, så vi syklet først sammen i Sørkedalen, før jeg kjørte sone 3-intervaller på egenhånd i Maridalen. Distansen var 8km som tilsvarer et drag på ca. 15min. Økta ble som følger:

Intervall 1 (Brekkekrysset-Skar) : 8km, 15min 25 sek, 31km/t
Intervall 2 (Skar-Brekkekrysset) : Glemte starte klokka...
Intervall 3 (Brekkekrysset-Skar) : 8km, 15min 56 sek, 30km/t
Intervall 4 (Skar-Brekkekrysset) : 8km, 16min 56 sek, 28,5km/t

Klarte ikke holde meg i sone 3 hele veien og ble liggende en del i høy sone 2 også. Må jobbe med å presse meg selv enda hardere på de harde øktene. Etter trening var det hjem for å få i seg litt mat før jeg kjørte til Tønsberg for nattevakt fra kl. 18.00-08.30. 


Gotta love it!


Tirsdag - Økt 1: Løpetur i sone 2, 10 km. Økt 2: Styrketrening i TRX, 30min


I natt jobbet jeg sammen med Carine og etter endt vakt tok vi turen hjem til henne for pannekakefrokost. Satt en knapp time på balkongen i sola og mumset pannekaker før det ble noen timers etterlengtet søvn. 


Pannekakefrokost er tingen etter en lang nattevakt, digg!

Siden jeg la meg litt seint på morgenen, var jeg ikke våken igjen før i 15-tiden. I dag var planen en forholdsvis rolig løpetur i sone 2, opp mot 10 km hvis ingen vondter underveis. I samråd med fysioterapeuten skal jeg øke lengden på løpøktene gradvis, så frem mot Hove skal ikke løpeøktene være noe særlig lenger enn 10 km. Som vanlig ble det hytterunden to ganger med en liten omvei sånn at turen totalt ble 10 km. Den siste kilometeren begynte jeg å bli litt stiv på høyre side, men ikke på langt nær sånn som det har vært tidligere. Det går fremover! Etter løpinga ble det 30 min med øvelser i TRX'n i garasjen. 

Så var det klart for rekekveld i sola på hytta sammen med Caroline og Siri, må si jeg elsker å bo i Tønsberg på den årstiden her! Kunne ikke ha blitt bedre!

Mmm, rekekveld!


Onsdag - Rolig sykkeltur i sone 1, 1t5min, 26,5km


Dag Erik Pedersen - initiativtaker for Granfondo Don Pedro
Etter jobb kl. 15.30 dro jeg rett ned på brygga i Tønsberg for intervju og innspilling av promo for sykkelrittet Granfondo Don Pedro sammen med Eirik Lundblad.

Dette er et sykkelritt i regi av Dag Erik Pedersen som går av stabelen i Larvik lørdag 21.06. Kan du sykle, kan du delta og det beste av alt er at alle inntektene går uavkortet til Kreftforeningen! Dette er en sak jeg virkelig ønsker å støtte og jeg kommer til å legge ut videosnutten fra opptaket her på bloggen så fort den klar.

For å lese mer om sykkelrittet, klikk deg inn her: Granfondo Don Pedro . Oppfordrer alle til å bli med på sykkeltur denne lørdagen! Her er det ikke om å gjøre å komme først i mål, men å komme seg opp av sofaen og gjøre noe for egen helse samtidig som du bidrar positivt til andres helse ved å støtte Kreftforeningen. Vinn-vinn-situasjon! Påmelding finner du her : Bli med!

Etter innspillingen kom Lars en tur nedover til Tønsberg og kvelden gikk med til grilling samt en rolig sykkeløkt med noen innlagte smådrag, som forberedelse til ritt dagen etter. 


Torsdag - Økt 1: Askerrunden, 2t20min, 63,5km. Økt 2: Open water-økt på Bogstad, 1100m


I dag var det klart for årets andre sykkelritt, nemlig Askerrunden. Hadde meldt meg på turrittet med start  kl. 11.00 og der var det ikke akkurat mange jenter påmeldt, i underkant av 10 stk. Målet var å finne et hjul i passe hastighet som jeg kunne ligge på og ta rittet som en treningsøkt. Klok av skade fra forrige sykkelritt, startet jeg ikke like hardt ut, men fant en gruppe jeg hang på de første kilometerne. Så delte denne gruppa seg og til slutt var vi en liten gjeng på tre stykker som syklet sammen nesten helt inn. Løypa var på ca. 64km, småkupert og med Lierbakkene som den hardeste kneika, men den gikk virkelig over all forventning. Syklet med en snittfart på 27 km/t og følte det gikk i et greit tempo hele veien. Mistet de to andre gutta litt i utforkjøringene, men tok de lett inn igjen så fort det gikk oppover igjen. Fikk meg i hvert fall en god treningsøkt, selv om jeg nok burde ha ligget mye mer i sone 3 enn jeg gjorde. Som Lars sier: Du har sykt mye mer å gå på, du må bare lære deg å hente det ut...

Etter sykkelrittet dro jeg og Lars innover mot Oslo og møtte Mari, Terezia, Raymond og Anders ved Bogstadvannet kl. 18.00, klare for open water-økt. Jeg var superklar for svømming, mens Lars nok så mest frem til grillinga etterpå. Totalt ble det 1100m for min del og en myk start på utesvømmingssesongen. 

Sommeridyll på Bogstad!
Triatlet in the making + syklist som leker triatlet <3


Fredag - Løpetur med 25-minutters sone 3-drag, 8km


I dag var det om å gjøre å få unna løpetreninga før jeg skulle til fysio, for etter fysio er ikke rumpa mottakelig for løping i det hele tatt! Tok turen til Sognsvann, startet med en rolig oppvarming på ca. 10 minutter, før jeg dro igang med et 25-minutters sone 3-drag. Sone 3-farta er ikke hva den engang var, det har nok belastningsskaden mye av skylden for, men desto viktigere å prøve å jobbe seg opp og fram igjen. Ble rimelig sliten av denne økta og det var helt tydelig at gårsdagens ritt hadde gjort noe med beina, for tungt var det!

Så var det fysio og hjem for å ordne litt i leiligheten før jeg på nytt tok turen til Tønsberg for nattevakt fra kl. 18.00-09.30. 


Lørdag - Open water-økt på Ringshaugstranda, 1200m


Strøkne forhold for open water-svømming på Ringshaug!
Etter en forholdsvis rolig natt ble det noen timer på øyet når jeg kom hjem, men allerede i 12.30-tiden var jeg våken igjen. Om å gjøre å utnytte sommerdagene når de er her! Hadde planer om en treningsfri dag, men ettersom noen av turnuslegene allerede var på plass på Ringshaugstranda, tok jeg turen dit jeg også og skviste samtidig inn ca. 25 min med utesvømming. Helt strøkne svømmeforhold og 1200m var unnagjort på 25min.

Etter svømminga tok jeg turen til Kristine og Rune for å feire 1-års dagen til verdens fineste lille Pernille! Stas å bli ett år! Etter feiringen kjørte jeg til Svelvik for å møte Lars og vi dro sammen til feringen av Carina sin 30-års dag. Mange festiligheter denne dagen, og etter nattevakt, litt lite søvn og mye på planen, var jeg helt kjørt rundt midnatt, ergo ble det en ikke altfor sen kveld. 


Søndag - Rolig start + 10 min x4 i lav sone 3 og 4 min x4 i høy sone 3 på temposykkelen, 3t10min, 85,5km


I dag ble jeg vekket av Lars først i 11-tiden, tydelig at jeg trengte å ta igjen litt søvn. Planen for dagen var intervaller på temposykkelen. Vi syklet først rolig til Holmestrand hvor vi spiste frokost på en benk på brygga, så startet intervallhardkjøret på vei hjem. Kjørte først 10 min x4 i lav sone 3, deretter ca. 15 min rolig kjøring før vi gjennomførte 4 min x4. Målet på de siste 4 intervallene var sone 4, men jeg kom meg aldri høyere opp enn en høy sone 3. Utrolig bra og krevende økt!

Summertime! The Shivs på tur!


Etter syklinga var jeg helt kokt, til tross for at jeg hadde syklet i bare sports-BH og bib, og hoppet i sjøen på skjæra hvor moren til Lars bor. Det var mildt sagt dritkaldt i vannet! Etter en varm dusj ble det grilling av ribbe (!) i sola og aller helst skulle jeg gjerne ha sittet ute hele sommerkvelden, men kl. 20.00 var det klart for ukas siste nattevakt.


Dette ble en bra treningsuke med mange kvalitetsøkter, til tross for flere lange nattevakter som gjør sitt med døgnrytmen. Totalt ble det i overkant av 13t trening. Satser på en like bra treningsuke til uka og at knallværet fortsetter! Sommer-Norge leverer om dagen!

Ukas 'tall' ble:

Sykkel: 254,5km
Løp: 18km
Open water: 2300m

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar