NXTRI 2014

NXTRI 2014

mandag 16. juni 2014

Trening uke 24. Base 4, uke 4/4. Min første DNF + årets første triathlon-konkurranse

Denne uka både startet og sluttet med konkurranse og imellom disse stod det forholdsvis lite trening på programmet. Jeg fikk oppleve min første DNF på sykkelritt og deltok i mitt første NM normaldistanse i triathlon, for en uke!

Mandag - Sandefjord Tour (97km). DNF, 2t35min, 73,5km


Avreise fra Oslo var kl. 08.00 i morges for å rekke starten på Sandefjord Tour kl. 11.00. Allerede når jeg stod opp følte jeg meg ganske uvel, hadde litt magetrøbbel, men tenkte at det ville gå over. Magetrøbbelet ga seg ikke, men etter ankomst i Sandefjord meldte jeg meg på turrittet på 97 km likevel. I fjor dillet jeg bare rundt mens Lars var med på rittet, så i år hadde jeg lyst til å bli med selv. 

Starten gikk og jeg hang fint med en gjeng som kjørte på ca. 31km/t den første timen. Denne gruppa delte seg etter hvert i to og den bakerste delen som jeg var i løste seg etter hvert helt opp. Klarte ikke å henge på sistemann foran meg og ble syklende alene en liten stund før det kom en sammensveisa gjeng bak meg hvor jeg la meg på halen av feltet. Allerede før jeg møtte denne gjengen begynte jeg å føle meg dårlig. Fikk ned en bar og drakk så godt jeg kunne, men det føltes som om alt ville opp igjen. I den bratte bakken etter ca. 6 mil måtte jeg slippe gruppa og ble igjen syklende alene. Følte meg varm, følte meg kald, prøvde å drikke, ble kvalm og så plutselig måtte jeg kaste opp (!). Der forsvant sportsdrikk, baren og deler av frokosten. Æsj. Syklet videre, forsøkte drikke litt, brakk meg. Mistet litt motet og hadde hodet fullt av negative tanker. Syklet kun videre for å komme meg til første og beste funksjonær. 

Skulle jeg fortsette? Handlet dette kun om å ta seg sammen og fullføre de siste 24km? Jeg følte ikke at det satt i hodet i dag, for jeg ville fullføre, men sånn som turen utviklet seg ville de siste kilometerne ha blitt et mareritt. Valgte derfor å bryte etter 73 km. Der stod det en superhyggelig funksjonær som plasserte meg i fluktstolen sin i skyggen og fikk tak i en av rittbilene som plukket meg opp. Helt forferdelig kjip følelse, men dette var virkelig ikke min dag. Det positive er at jeg lenge klarte å sitte med en i en gruppe hvor jeg fikk presset meg godt i sone 3 og 4, som jo var målet.

Godt plassert i fluktstolen til funksjonæren, 24 km fra mål.


Tirsdag - Treningsfri


I dag hadde både jeg og Lars treningsfri, så etter jobb kom Lars på besøk på hytta. Kvelden gikk med til grilling, shopping og kvalitetstid uten trening på programmet.


Onsdag - Økt 1: Løp med fartslek, 8km. Økt 2: Styrketrening i TRX, 20min


Kom meg ut på løpetur rett etter jobb og kjørte hytterunden x2. La inn små intervaller underveis på 30sek - 3min, hvor jeg fikk pressa opp pulsen til lav sone 4 på de lengre dragene. Høyre side føltes noe stiv underveis og mot slutten av økta begynte det å stråle nedover baksiden av låret igjen. Det skal dog sies at ubehaget i dag ikke kan sammenlignes med hvordan det har vært tidligere, så det går nå fremover, selv om det ikke har blitt helt bra enda. Fikk også testet enda et par med nye løpesko, nemlig Salming speed-skoa mine. Superlette på foten og perfekte for intervalltrening som i dag. Etter løpinga ble det tøyninger på beina og så en supereffektiv core-økt i TRX'n. Mer rakk jeg ikke før jeg skulle sitte barnevakt for første gang for verdens fineste lille Pernille!

Salming #speed, #xplore og #distance. Sverger til de rosa!



Torsdag - Sykkeltur med sone 3-drag x2, 31,3km, 1t20min


Etter jobb kjørte jeg inn til Oslo og på kvelden tok jeg og Lars oss en sykkeltur i Maridalen og Grefsenkollen. Lars skulle kjøre intervaller, mens jeg var mest innstilt på en rolig tur.. Endte for min del opp med et drag fra Skar til Hammeren og så neste drag opp Grefsenkollen, begge i sone 3. Beina føltes tunge og hodet var ikke helt med, men det var uansett godt å få luftet seg litt på sykkelen i kveldssola. På vei hjem møtte jeg Wenche og Zena fra Sjukt Sprek, gleder meg til jeg sykle Lillehammer-Oslo med den gjengen om halvannen uke!

Fin kveld på Grefsenkollen!


Fredag - Treningsfri


Endelig helg! Planen var å lure med meg Lars på en open water-økt, men han nektet. Ideelt sett burde jeg tatt meg en tur på egenhånd, men fredagskvelden gikk med til andre ting og jeg fikk meg en ny treningsfri dag.


Lørdag - Rolig sykkeltur i Hove Tri-sløyfa, 14,5km, 35min


I dag kjørte vi nedover til Hove for å få med oss sprinten og lade opp til årets første triathlon-konkurranse dagen etter. Alt om Hove Tri kan du lese i et eget innlegg som kommer på bloggen.


Totalt ble det i overkant av 8t trening denne uka, inkl. to konkurranser og to treningsfrie dager. 

Ukas 'tall' ble:

Sykkel: 158km
Løp: 18,7km
Open water: 1650m

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar