NXTRI 2014

NXTRI 2014

mandag 24. februar 2014

Trening uke 8

Treningsplanene mine går ikke alltid som planlagt.. Denne uken har det vært mye jobbing, mye sosialt og lite overskudd/lyst til trening. Hadde planer om å kjøre test både på svøm, sykkel og løp, men gjennomførte kun 1000m-test svøm.

Mandag - Svømming 2000m med 1000m-test

Ny uke, nye muligheter tenkte jeg når jeg stilte klokka på 06.15 dagen i forveien for å være på plass i svømmehallen kl. 07.00. Jeg hadde bestemt meg for å teste tiden på 1000m i bassenget i dag og for å få til dette, måtte det gjøres før jobb. Allerede på oppvarmingen kjente jeg at kroppen føltes tung og lite opplagt. Gjorde likevel et forsøk på 1000m-test og endte opp med tiden 20min 20sek. Var ikke akkurat så fornøyd med tiden, men jeg gjorde i hvert fall et forsøk. Med tanke på senere tester skal jeg legge økten litt senere på dagen, for så tidlig på morgenen var verken kroppen eller hodet klar for testing! Resten av dagen gikk med til jobbing samt middag med turnusjentene på kvelden.


Tirsdag - Løp, 13 km

I dag skulle jeg ikke på jobb før kl. 13.00, fikk derfor sovet ut og spist en god frokost før jeg dro ut på løpetur. Egentlig skulle jeg ha kjørt 30 min-test på mølle, men jeg skjønte tidlig at det ikke var dagen for det i dag og endte derfor opp med en rolig tur ute. Var utrolig godt å komme seg ut og for hver km som gikk, føltes kroppen bedre. Lå i øvre del av sone 1/nedre del av sone 2 hele veien og totalt ble den en runde på 13 km. 

Etter trening var det jobb resten av dagen før Lars kom til Tønsberg sent på kvelden. Fikk satt opp temposykkelen på rulla igjen og gjort de siste innstillingene på sykkelen, sånn at alt skulle stå klart til sykkeløkten dagen etter.


Onsdag - Styrketrening

Etter jobb var jeg klar for 30 min-test/FTP (functional threshold power)-test på rulla. Frustrasjonen var derfor mildt sagt stor når jeg skjønte at jeg hadde glemt igjen sykkelskoene mine i Oslo.. Nedtur! Sånn er det å bo på to steder og ting flyttes hit og dit, lett å glemme noe! Planen var uansett å reise inn til Oslo på kvelden, men siden jeg måtte droppe sykkeløkten dro jeg likesågodt inn litt tidligere. Fikk presset inn en styrkeøkt på Elixia før jeg tok en tidlig kveld. 


Torsdag - Svømming 2050m

Ukens eneste jobbfrie dag og på treningsplanen stod det svømming. Møtte Terezia på Domus kl. 11.30 og vi kjørte følgende program:
Inn: 400m
Hs1: 100m x10
Drills: 100m benspark, 100m kick-on-side, 100m gli
Hs2: 50m x5
Ut: 100m
Totalt: 2050m
Kjempefin økt hvor jeg fikk presset meg litt ekstra ved å prøve å henge på Terezia :-) Vi fikk snakket litt sammen om hvordan treningen har vært etter at vi kom hjem fra Fuerteventura, og jeg må innrømme at det var godt å høre at det ikke bare var meg som har vært ekstra sliten på trening. Har virkelig kjent på at kroppen har trengt mer hvile enn jeg trodde den uka her. På kvelden droppet jeg derfor den planlagte sykkeløkten og fikk dermed litt ekstra tid med en venninne fra studiet på kvelden. Koselig å bruke tiden på venner når man først er i Oslo!


Fredag - Treningsfri

Dro tidlig fra Oslo i morges, klar for 30t + jobbehelg i Tønsberg. Etter jobb ble det pizza&film med en venninne før jeg tok kvelden ganske så tidlig.


Lørdag - Treningsfri

Etter 10t på jobb dro jeg rett til noen venninner på middag og hadde dermed en ny treningsfri dag.


Søndag - Løp, 7 km

I dag våknet jeg av en eller annen grunn før klokka sju og var lys våken. Benyttet derfor muligheten til en liten løpetur før jobb kl. 09.00. Vått og småkaldt, men utrolig fin start på dagen! Løp uten mål og mening og lå i sone 1 hele veien, 7 km totalt. Når det blir litt varmere i været skal jeg virkelig prøve å komme meg ut på flere morgenturer! Etter jobb hadde jeg egentlig planer om å trene litt styrke, men endte opp med indisk takeaway&film hos en venninne, perfekt og velfortjent avslutning på en lang jobbehelg.


Som dere skjønner ble det ikke akkurat så mange timer med trening den uken her, ca. 5t. Forrige søndag følte jeg at bådet hodet og kroppen var klar for de oppsatte øktene, men kroppen hang virkelig ikke med. Har likevel hatt en finfin uke, både på jobb og med venner på kveldstid. Ingen vits i å gå rundt med dårlig samvittighet for de øktene jeg skulle ha gjennomført eller de øktene som ikke gikk som planlagt.

Jeg har periodisert treningen min frem mot Norseman og i morgen starter det jeg kaller BASE1, som består av en periode på 4 uker. Øktene er lagt opp ut fra turnusen min og fra nå av gjelder det å få til de oppsatte øktene. Det er nå grunnlaget legges for prestasjonene som er flere måneder frem i tid, så det er bare å jobbe seg opp og frem, sakte men sikkert!

Savner sola på løpeturene om dagen, mimrer tilbake til tidligere i vinter!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar