NXTRI 2014

NXTRI 2014

søndag 2. februar 2014

Trening uke 5


Mandag - Økt 1: Rolig sykkeltur i sone 1-2, 1t 40 min, 37 km. PR - Maspalomas - PR. Økt 2: Løp kortintervaller, 4 min x4 + 1 min x2 + 30 sek x2 + tøyninger


Etter gårsdagens monsterøkt på sykkel ble det i dag en kort og rolig tur til Maspalomas. Ble en skikkelig kosetur med is – og kaffestopp. Tilbake i Puerto Rico fant jeg solsenga rimelig kjapt, mens Lars valgte å kjøre intervaller i bakken opp til hotellet, også kalt hotellkneika. På Strava heter segmentet Calle Montaña Clara Climb, er 1,7 km og har små kneiker underveis på opp mot 16% stigning - akkurat seig nok til at jeg hater den litt hver gang vi er ferdige på tur og skal tilbake til hotellet som da ligger på toppen av denne bakken.

På vei opp hotellkneika
Etter flere timer med sløving på solsenga, var sola omsider på vei ned og jeg bestemte meg for å løpe kortintervaller. Planen var 4 min x4 + 1 min x4. Gikk/jogget ned til Amadores-stranden hvor jeg satte i gang med 4 min x4 med 2 min pause imellom. Fikk presset meg opp i en høy sone 3 og videre over i sone 4. Etter dette var jeg ikke så gira på 1 min x4 likevel og jogget bort til bakken opp til hotellet. Fokuset kom imidlertid tilbake og jeg satte i gang med bakkeintervaller. Endte opp med 1 min x2 og 30 sek x2, får være fornøyd med det! Kjente murring i høyre kne underveis på løpinga, men heldigvis ikke like ille som tidligere. Vel tilbake på hotellet ble det 20 min med tøyninger før middag og et av kveldens høydepunkt – enarmede banditter! Har flere ’Syden-laster’ og spillemaskiner er en av de. Lars og jeg kom heldigvis godt ut av det i kveld, spilte ca. 10 euro og vant 50!

Svett i sola!


Tirsdag - Rolig langtur sykkel, 6t 15min, 120 km, 2500 høydemetere. PR - Maspalomas - El Doctoral - Santa Lucia - San Bartolomé - Ayacata - Mogán - PR

I dag hadde jeg vel egentlig sett for meg en treningsfri dag, men da det var fullstendig overskyet når vi stod opp, ble jeg med på langtur likevel. Vi syklet vekk fra skyene, kom oss godt opp i fjellene hvor det var sol og blå himmel. Valgte å kjøre klatringene via Santa Lucia og San Bartolomé før vi omsider kom oss til toppen ved Ayacata. Masse slake bakker, min favoritt! Landskapet var like fint som alltid og milene går egentlig ganske fort til tross for at det er mye oppover. Underveis ble det både lunsj 1 og lunsj 2 samt et par hjemmelagde energibarer, likevel følte jeg meg helt tom mot slutten av turen. Lå i sone 1 og delvis i sone 2 hele veien, men for meg blir over seks timer på sykkelen i overkant mye. Note to self. 

I klatremodus

Kaffestopp i Santa Lucia

Lokalt bakeri i Santa Lucia med fantastisk utvalg

Vi fortsetter oppover bakkene mot San Bartolomé - god stemning på tur!

San Bartolomé i bakgrunnen, på vei videre opp mot Ayacata

Fremme ved Ayacata og ferdig med dagens klatring. Utfor neste!


Onsdag - Treningsfri


Lett å la seg rive med når man er på ferie og har god tid til å sykle masse, men i dag var det eneste riktige å ha en sløv dag i sola. Har pådratt meg både (puls)klokke – og brilleskille her nede som jeg på ingen måte har tenkt til å komme hjem med!

Syden-moro!



Torsdag - Treningsfri


I dag stod rolig langtur løp på planen, men ettersom jeg har kjent en del til høyre kne underveis på løpinga i det siste, valgte jeg å kutte ut økta. Gadd ikke erstatte den med noe annet heller, så da ble det en ny herlig dag i sola. 



Fredag - Sone 3-drag på sykkel i Soriadalen, 1t 30 min, 39 km.


Ser kanskje småidyllisk ut, men var dritkaldt!
Etter to treningsfrie dager var både beina og hodet mer enn klar for en litt hardere sykkeløkt. Kjenner heldigvis ikke noe til kneet når jeg sykler, kun på løpinga. Syklet innover i Soriadalen hvor jeg valgte å kjøre 10-min drag i sone 3. Kjørte 3 stykker, hvorav de to første med svak stigning og motsatt på den siste. Kjørte i øvre del av sone 3 og hu hei for en fart det ble på siste! Totalt 39 km på 1t 30 min. Kort og effektivt. På vei tilbake svingte vi innom havna i Puerto Rico og kjøpte hver vår megais, digg!

Så var det tilbake til hotellet for å nyte de siste timene i sola. Etter et par timer ble begge rimelig rastløse og jeg valgte å teste ut det ikke-oppvarmede svømmebassenget på hotellet. Målte det til å være ca. 22,5m langt, temperatur 16 grader? Uvisst. Hoppet uti med kun badedrakt og fikk unnagjort 1000m crawl. Iskaldt i starten, men så gikk det seg til på et vis. Hadde jeg testet ut dette tidligere i ferien, skulle jeg ha lagt inn flere korte svømmeøkter!



Lørdag - Treningsfri


Etter 10 dager på ferie var dagen for hjemreise kommet. Dette er andre året på rad vi har reist til Gran Canaria i januar på ferie og det blir ikke den siste! Fantastisk å komme seg litt unna vinteren hjemme, sykle på strøkne veier i kortkort og nyte sol og sommer. Kommer et eget innlegg etter hvert med anbefalinger på turer på GC.


Rakk såvidt komme inn døra hjemme i Oslo før det var ut på middag med turnusjentene og Ellie Goulding-konsert på kvelden. Med andre ord, ny treningsfri dag.



Søndag - Svømming 2250m

Etter en klein start på dagen dro jeg på to venninnebesøk og fikk også til en svømmeøkt på Domus med treningsfruen Mari. Vi kjørte pyramideintervaller på 200m/300m/400m/300m/200m + 50m x5. Jeg hadde ingen god følelse i vannet i dag, men sånn er det bare enkelte dager. 



De siste to ukene har vært preget av en god del sykling, ca. 50 mil fordelt på 6 turer på GC, samt litt mindre løping enn planlagt grunnet et vondt høyre kne. Totalt denne uken ble det ca. 11 timer med trening. Dermed ble det også mye tid til hvile i løpet av ferien, kanskje ikke så dumt med tanke på triathlon campen som venter om to dager. Jeg og Mari reiser med en hel gjeng nedover til Fuerteventura hvor vi skal være i en uke. Har nylig fått tilsendt treningsopplegget og jeg må si jeg grugleder meg litt! Jeg skal uansett fortsette å lytte til kroppen og ikke 'trene for å trene'. Veien mot Norseman er lang og som en kompis av Lars så fint sa det, 'man trenger ikke mer enn et par uker for å gjøre feil, men har et helt halvår på å gjøre ting riktig'. True that!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar