NXTRI 2014

NXTRI 2014

onsdag 12. februar 2014

Triathlon Camp på Fuerteventura 4. februar - 11. februar


Etter mange dager med trening på GC var det deilig å kunne slippe seg litt ned i helgen før triathlon campen. Mandagen hadde jeg planlagt treningsfri da mye av dagen gikk med til jobb og forberedelser til tur.

Like før jul meldte jeg meg på Triathlon Camp på Playitas på Fuerteventura i regi av Olympia Sport og Active Tours. Playitas er perfekt for triathlon-trening med eget 50m utendørsbasseng, flere løyper i terrenget for løping og mange muligheter for rundturer på sykkel på øya. Mari var allerede påmeldt via Olympia Sport Giant Triteam og heldigvis ordnet det seg med jobb sånn at jeg også fikk blitt med. Kjente til to andre som også skulle være med, resten visste jeg ikke hvem var. Må innrømme at jeg var litt usikker på om jeg ville klare å henge med på treningsopplegget, men tenkte at det bare var å hive seg uti det og heller tilpasse underveis ved behov. Planen min var i hvert fall en uke med kvalitetstrening med veiledning fra flinke instruktører, bl.a. Jon Thorp, Truls Aabol, Leonard Snoeks og Knut Anders Fostervold, samt bli bedre kjent med triathlon-interesserte folk. Og etter en uke på tur er det ikke annet å si enn at triathlon campen innfridde til de grader, makan til herlig gjeng og opplegg!


Oppe i høyden på Fuerteventura - flott landskap og strøkne veier for sykling!


Tirsdag - Løp i sone 1, 6 km


Kl. 07.00 var jeg og Mari på plass på Gardermoen og møtte resten av gjengen som skulle på tur. Som antatt var det en god blanding av triatleter, fra de med mindre erfaring som meg (heldigvis), til de som har gjennomført ironman opptil flere ganger. Etter en lang dag med reising ankom vi omsider Playitas og ikke lenge etter var det klart for første treningsøkt. Rolig løping i området rundt Playitas stod på planen og jeg var en smule spent på om kneet ville holde. Allerede etter de første hundre meterne begynte å høyre kne å gjøre vondt samt at gjengen løp med et tempo som var langt over mitt sone 1 tempo. Skal ærlig innrømme at jeg mistet litt motet og etter 2 km innså jeg at jeg bare måtte slippe de andre. Jeg og to andre snudde og løp en egen runde tilbake mot hotellet. Totalt ble det vel en drøy halvtime med løping/gåing og litt tøyninger i etterkant. Da de andre var tilbake fra løpeturen ble det en kort styrkeøkt med noen statiske øvelser.

På kvelden skrudde vi sammen syklene (med litt hjelp) sånn at disse skulle være klare til neste dag. Følte jeg fikk en litt dårlig start på treningen her nede, men satset på at det ville gå bedre med svømmingen og syklingen dagen etter.



Onsdag - Økt 1: Svømming 1450m med fokus på teknikk. Økt 2: Rolig tur sykkel i sone 1 (sone 2 i bakkene), 63 km


Etter en god natts søvn var det tidlig opp for første svømmeøkt. Vi ble fordelt på to baner etter nivå. På Playitas er det et strøkent 50m utendørsbasseng og med Jon på sidelinja fikk vi fortløpende tilbakemelding på crawlteknikken. Økten ble som følger:
Inn: 550m (50/100/200/200)
Hs: 50m raskt/50m rolig x8
Ut: 100m
Totalt: 1450m
Forholdsvis kort økt men med fokus på teknikk. Fikk raskt tilbakemelding på at jeg vrir hånda på skrå ned i vannet og mister mye av kraften i armtaket, så fikk jobbet en del med det.

Utendørsbassenget på Playitas


Etter svømmeøkten spiste vi en god frokost i sola. Deretter var det litt hvile på rommet før dagens andre økt, sykling. Med over 20 stykker på tur er det klart at nivået varierer en del på deltakerne, men dette ble løst veldig greit ved at vi delte oss inn i to grupper fra starten av. Begge gruppene skulle uansett kjøre i sone 1, men den ene gruppen skulle ut på en litt lengre tur og med raskere snittfart. Jeg ble med på den korteste runden. Syklet stort sett på flatene og jobbet oss gjennom et par lengre klatringer. Uvant å sykle i felt og ligge på hjul til folk du ikke kjenner så godt, men det gikk seg fort til. Forskjellen fra GC er ganske stor, da det på Fuerteventura er mange flater, ørkenaktige områder og ikke minst mye mer vind! Fant fort ut at man bare måtte finne hjulet til den foran for å slippe å bruke for mye krefter. Det ble en rolig og fin tur på 63 km og nivået på gruppa passet meg perfekt.


På kvelden var det bare å fylle opp energilagrene på middagsbuffeten før det ble en tidlig kveld på de fleste.


Go'jentene Terezia og Mari er klare for tur
Meg og treningsfruen



Torsdag - Økt 1: Svømming 2200m med 200m-intervaller x8. Økt 2: Løping med 30 min I3


Tidlig på med badedrakta i dag også og vi startet svømmeøkten med oppvarmingsøvelser på skuldre og armer før noen basisøvelser på mage/rygg. Deretter var det klart for oppvarming i bassenget før hovedserien med intervaller. Økten ble som følger:
Inn: 500m
Hs: 200m x8 i kontrollert tempo med fokus på teknikk
Ut: 100
Totalt: 2200m
Fokuset var på teknikk og det å finne en god flyt i vannet. Har fortsatt mye å hente på å få til et bedre armtak, satser på det kommer seg ila. uka!

Etter litt hvile på rommet var gjengen klar for en løpeøkt i stekende sol. Vi kjørte en rolig oppvarming på ca. 20 min før vi startet på 30 min jevnt løp i sone 3. Merket stor forskjell i dag etter å ha fått varmet opp ordentlig og kom meg gjennom sone 3-draget uten særlige vondter i kneet. Farta var ikke noe å snakke om, løpsformen er rett og slett ikke bra om dagen. Fikk konkrete tips til forbedring av løpeteknikken, så fremover er det bare å korte ned steget og ikke synke sammen med overkroppen.

Resten av dagen ble tilbrakt i sola ved bassenget, velfortjent restitusjon! Etter middagen holdt Knut Anders Fostervold et lite foredrag om sykling og jeg fikk mange gode tips om teknikk og intensitetstrening på sykkel som jeg skal bruke når jeg kommer hjem. Motivasjon til tusen!



Fredag - Økt 1: Open water økt. Økt 2: Sykkeltur med bakkedrag 6 min x6 i sone 3, 53km


I dag var det klart for første økten i sjøen og for de fleste var det lenge siden forrige gang man plasket rundt med våtdrakt. Fokuset var på triathlon-spesifikke øvelser hvor vi bl.a startet fra land, løp det vi hadde ut i vannet og svømte ca. 100 m ut. En annen øvelse startet i vannet hvor vi svømte det vi hadde inn mot land, rundet en bøye på stranda og løp uti igjen. Veldig bra å få trent på dette. Så langt har jeg vært igjennom tre triathlon-starter og jeg blir like stressa hver gang startskuddet går. Pulsen skyter i været og det blir vanskelig å få en god flyt i vannet når man føler at man ikke får nok luft.

Meg, Terezia og Mari klare for første open water økt!
Etter svømmeøkten var det bare å få i seg godt med frokost før en hardere sykkeløkt. Vi syklet rolig samlet i starten helt til vi kom frem til bakken hvor vi skulle kjøre sone 3 drag. Dette har jeg trent en del på tidligere, så valgte å kjøre første draget forholdsvis kontrollert, la fra meg litt tøy i veikanten som markør og hadde som mål å komme litt og litt lenger forbi dette punktet de neste intervallene. Klarte å pushe meg selv høyt opp i sone 3 på alle seks intervallet, kom lenger og lenger forbi markøren med unntak av siste draget. Fornøyd!

Etter god innsats på bakkedragene stoppet vi opp på tilbakeveien for en felles lunsj. Mens noen valgte å forlenge turen litt, dro jeg og Terezia tilbake til Playitas og kjørte en runde med basisøvelser og tøyninger. Resten av dagen sløvet vi ved bassengkanten og jeg fikk lest litt i Erik Bertrand Larssen sin bok ’Bli best med mental trening’ – en bok som virkelig anbefales!


Restitusjon på høyt nivå!

Lørdag - Økt 1: Svømming 3200m med 800m-intervaller x3 + 400m drills. Økt 2: Rolig langtur sykkel i sone 1 (sone 2 i bakkene), 78 km


I dag var vi klare ved bassenget kl. 07.30 og gikk rett på 800m-intervaller. Underveis kjørte jeg 400m med drills (200m med knyttede hender og 200m med paddles). Totalt ble det 3200m.

Etter frokosten delte gruppa seg i to og la ut på hver sin langtur på sykkel i sone 1. Jeg var på tur med Terezia, Elin, Knut Anders og Leonard, også kjent som happycampers-gruppa den dagen. Vi hadde en helt fantastisk tur i knallfint vær hvor terrenget varierte fra lange sletter med en del vind til lange klatringer. Underveis stoppet vi i Betancuria hvor vi endte opp med tapas til lunsj. Det er på sånne turer jeg merker hvor utrolig gøy det er å sykle landevei, når alt flyter, beina er bra og selskapet enda bedre. Underveis på turen la vi inn runder med ettbeinstråkk, kjørte enkelte flater med høy frekvens og la inn noen 8 sekunders spurter helt til slutt. Takk for turen folkens!

På kvelden tok vi oss en tur på sportsbaren på Playitas, deilig å koble helt av etter mange dager med mye trening. Kjenner på kroppen at det har blitt mye trening i det siste, men henger fortsatt med på de planlagte øktene.


Sultne syklister på tur!


Søndag - Økt 1: Løp sone 1/2, 55 min. Økt 2: Open water økt 45 min kontinuerlig svømming


Litt trøtt etter gårsdagens festligligheter kom jeg meg omsider opp til dagens første økt. Jeg valgte å kjøre løpeøkta på egenhånd og løp en runde i fjellene rundt Playitas. Burde kanskje holdt meg på flatene, for det ble en del høydemetere underveis og jeg måtte veksle mellom å jobbe/gå oppover grunnet vondt kne. Ikke godt å si hva jeg fikk ut av økta, men kroppen føltes i hvert fall piggere etterpå.

Løpetur i terrenget. Playitas resorten i bakgrunnen.


Midt på dagen stod en ny open water økt på planen. Opplegget var enkelt, 45 min kontinuerlig svømming. Jeg følte at det gikk ekstremt sakte i vannet i dag, men fokuserte på å puste på annenhver side og jobbe ekstra godt med armtaket. Garminklokka mente jeg hadde svømt ca. 1750 m på 45 min, aner ikke om dette stemmer eller ikke. Om det stemmer, må i så fall farten opp ila. våren!



Mandag - Økt 1: Svømming 1150m med supersprint 50m x10 og stafett 100m. Økt 2: Sykkeltur med tempodrag 10min/5min/10min/5min/10min/6min i høy sone 3, 52km


I dag var det satt opp tre økter på treningsplanen: løp, svøm og sykkel. Kroppen min har begynt å merke kjøret etter flere uker med mange treningstimer, valgte derfor å lytte til kroppen og stå over første økten med løping. Fikk derfor sovet litt lenger og var klar for noen hardere intervaller i bassenget. Varmet godt opp før vi satte i gang med supersprint x10 med 30 sek pause imellom. Kjørte bånn gass de første 12,5m, deretter svømte vi rolig inn til kanten. Følte de første 5-6 intervallene gikk veldig greit, deretter ble det tyngre og tyngre og holde trykket oppe. Etter supersprinten var det klart for stafett. Vi ble delt inn i to lag med 8 deltakere på hvert lag. Oppgaven var klar: 100m bånn gass. Fikk tips om å være tålmodig og sterk rett før det var min tur, er så sykt fort gjort å brenne av for mye i starten på en 100m. Følte jeg fikk god fart og er nesten sikker på at jeg perset på 100m, men fikk ikke målt tida. 

Etter svømmingen var det klart for den siste sykkeløkten og i dag skulle det kjøres hardt. Syklet rolig i starten til vi kom til en lang falsk flate. Kjørte 10 min drag i retningen hvor det gikk svakt oppover og 6 min drag tilbake. Fikk presset meg opp i øvre del av sone 3 på alle dragene og på det siste draget var det ’all out’. Bikket såvidt over i sone 4 på siste. Var mye vind i dag og jeg følte meg litt ustabil på sykkelen, glad jeg hadde raceren og ikke temposykkelen med på tur!


Sykle i kortkort - DEN følelsen!

Tirsdag - Treningsfri/reisedag


I dag var det satt opp en valgfri løpetur på morgenen før avreise. Jeg valgte å stå over økta og sove litt lenger, så da ble det en velfortjent treningsfri dag. 



I løpet av 7 treningsdager på Fuerteventura har det blitt ca. 19 timer med trening. Kjenner godt at kroppen har fått kjørt seg på treningsfronten i det siste. Dagene på triathlon campen har gått fort, jeg har møtt utrolig mange hyggelige mennesker samt fått masse motivasjon til å fortsette med triathlon-treningen. Takk for turen ’happycamperfamily’ - håper virkelig at det blir en ny tur neste år! Og til dere som vurderer å bli med på en tilsvarende camp, just do it!

Fremover venter noen treningsfrie dager samt rolig trening til helgen, før jeg skal kjøre tester på svøm, sykkel og løp til uka. Har trent MYE mengde de siste ukene mens jeg har hatt fri og tid til nok restitusjon. Nå er det derimot tilbake til hverdagen med turnusarbeid, så da blir fokuset kvalitet på øktene og litt færre treningstimer. Skal bli godt å komme inn i mer normal rytme igjen også!

2 kommentarer:

  1. Igjen, takk for en herlig tur Marianne !! Du er en god jinte, super sprek og inspirerer i massevis. Gleder meg til å dele treningstimer i fremtiden :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk det samme Terezia! Gleder meg til mange go'økter fremover! Også må vi møtes snart sånn at du får lånt 8.sem-bøkene mine ;-)

      Slett