NXTRI 2014

NXTRI 2014

søndag 23. mars 2014

Trening uke 12. Base 1, uke 4/4

Mandag - Økt 1: Svømming 2500m inkl. 1000m-test. Økt 2: Rolig sykkeltur med jentene, ca. 3t, 65km


Uka startet på best mulig måte, nemlig med fri! Klok av skade fra forrige førsøk på 1000m-test i basseng for 4 uker siden, valgte jeg i dag å sove litt lenger på morgenen, få i meg en god frokost og hoppet i bassenget først kl. 11.00. Kjørte følgende program:
Inn: 500m
Hs1: 1000m, 19min 30sek, 01.57/100m
200m gli
Hs2: 100m x5
Ut: 300m
Totalt: 2500m
Denne gangen var både hodet og kroppen klar for testing og jeg følte at jeg hadde en god flyt underveis. Med en snittfart på 01.57/100m svømte jeg i dag 50sek raskere enn forrige gang. Likevel sliter jeg fortsatt med at jeg ikke klarer å presse meg selv hardt nok på tester og følte underveis at 100-meterne gikk raskere mot slutten av testen (når jeg visste at det ikke var så langt igjen). Så målet for neste test blir å gå enda litt hardere ut og kanskje heller svømme raskere på starten enn på slutten av testen med tanke på hva som er mest nyttig i konkurranse-sammenheng (les: unngå å bli svømt over idet startskuddet går).

Målet for 3,8km svømming på Norseman er mellom 1t10min og 1t15min. For å få en tid på 1t10min må jeg ha en snittfart på 01.51/100m, noe jeg fortsatt tror er innenfor rekkevidde. I BASE 2 er planen å få til tre svømmeøkter i uka, så får vi se om det gir utslag på neste test om 4 uker.


Klokka tre syklet jeg og Lars opp til Brekkekrysset hvor vi møtte Mari, Terezia og Stine. I strålende sol trillet vi avgårde i sone 1 og turen gikk inn og ut av Maridalen, deretter via Gaustad og innover i Sørkedalen. Lars hoppet av underveis og kjørte intervaller opp til Tryvann, mens vi jentene fortsatte på skravleturen vår. Totalt ble det ca. 65 km på like under tre timer. Håper det blir mange flere slike turen ila. våren!

Fine jenter på tur!



Tirsdag - Treningsfri (30 min på foam roll)




Onsdag - Sykkel intervall 7min x6 


Etter jobb kl. 20.00 dro jeg direkte bort på Velotel for å få med meg intervalltrening med Olympia Sport Giant Tri Team. Som forrige onsdag ble det kjørt harde intervaller, denne gangen 7min x6. Jeg hadde på forhånd bestemt meg for å unngå sone 4 og jobbet meg derfor opp i en høy sone 3, opp mot 87%. Dette var uansett mer enn nok for beina mine i dag, for jeg måtte virkelig jobbe med meg selv på samtlige intervaller. Etter økta kjørte jeg inn til Oslo for å være litt med Lars før jobbehelg.



Torsdag - Økt 1: Svømming 3000m. Økt 2: Styrketrening

Etter en svipptur innom Mina&Frode med bursdagskake på formiddagen dro jeg til svømmehallen for dagens første økt. Kjørte følgende program:
Inn: 500m
Hs1: 100m x15
100m gli
Hs2: 400m x1, 300m x1, 200m x1, 100m x1, 50m x2
Ut: 300m
Totalt: 3000m
Etter den første hovedserien på 100m x15 var jeg lysten på å svømme litt ekstra, så endte opp med en ny hovedserie med litt lengre intervaller. Forsøkte å kun ha 20sek pause mellom hvert intervall. Hadde en god vannfølelse i dag og 3000m gikk overraskende greit. 

På kvelden skulle jeg egentlig være med på spinning med Sjukt Sprek, men etter svømmeøkta var jeg så trøtt at jeg sovna og dermed forsov jeg meg til treninga.. Er det mulig!? Med dårlig samvittighet for tapt trening tok jeg meg en tur på Elixia for en styrkeøkt i stedet, hvor jeg kjørte standardprogrammet på armer, bein, mage og rygg. Var ikke så mye futt i kroppen på styrketreninga, så kunne nok med fordel ha utsatt den til dagen etter.. Fikk i hvert fall unnagjort ukas eneste styrkeøkt. 


Fredag - Rolig semilang tur løp i sone 1/2, 14km

I dag var den store fikse-dagen i Oslo før jeg skulle tilbake til Tønsberg på kvelden for nattevaktshelg. Stod derfor tidlig opp og rakk en løpetur innover i Maridalen, snudde ved Hammeren og løp en runde på Kjelsås før jeg var tilbake på Bjerke. Følte meg tung i beina på hele turen og pulsen lå litt høyere enn vanlig til tross for at jeg holdt et rolig tempo.


Lørdag - Treningsfri

Etter å ha sovet ut etter nattevakt satte jeg i gang med prosjekt flytte ut på hytta. Timene gikk fort og planen var egentlig en rolig løpetur før det ble mørkt, men så langt kom jeg aldri. I stedet ble det en koselig rekekveld med mamma&pappa på hytta, før jeg flyttet inn i joggisen for kvelden og bare slappet av. Deilig!


Søndag - Treningsfri


I dag fortsatte prosjekt flytte ut på hytta og hele formiddagen gikk med til å vaske ut av den gamle leiligheten. Med litt tidspress føltes det nesten ut som en liten treningsøkt i seg selv. Når jeg endelig var ferdig med flyttingen ble det et par timer soving før jeg skulle på nattevakt på kvelden. Ny treningsfri dag!



Som planlagt ble det en forholdsvis rolig treningsuke denne siste uka i BASE 1. Totalt ble det i overkant av 8 treningstimer og hele 3 treningsfrie dager. I morgen starter neste baseperiode hvor målet er å fortsette å jobbe med kvalitet på øktene samtidig som treningsmengden blir litt større, i form av antall timer og økt intensitet. Målet er å ligge rundt 15 treningstimer pr uke i neste baseperiode. Nå som mars nærmer seg slutten er det kun 8 uker til første sykkelritt og 12 uker til første triathlon, hu hei tida flyr! BASE 2 here I come! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar