NXTRI 2014

NXTRI 2014

søndag 9. mars 2014

Trening uke 10. Base 1, uke 2/4

Denne uken har jeg hatt fokus på nok søvn og bra kosthold og dermed kom egentlig energien til treningsøktene av seg selv. I tillegg har jeg hatt en uke med vanlig jobbing sånn at jeg har sluppet å snu døgnet. Fordelen er at døgnrytmen blir mye bedre, ulempen er at all trening må skje på ettermiddagen og kvelden, og jeg som er mest glad i formiddagsøkter! Kunne sikkert ha tvunget meg opp til trening før jobb kl. 07.30, men har funnet ut at det sjelden blir særlig god kvalitet på de tidligste morgenøktene for min del. 


Mandag - Sykkel langkjøring i sone 1, 3t

Ja, du leste riktig. Intet mindre enn 3t satt jeg på spinningsykkelen på Velotel denne mandagskvelden. Hadde egentlig planlagt en løpeøkt, men fikk plutselig lyst på en langkjøringsøkt på sykkelen, så da var det bare å utnytte det. Satt for meg selv i sykkelsalen en liten stund før første spinningtime begynte, så satt jeg igjen ca. tre kvarter for meg selv før den neste spinningtimen begynte. Kjørte mitt eget løp hele veien og hadde en snittpuls på 69%. Kan skjønne at folk syns det er spesielt å sitte så lenge inne på en spinningsykkel, men å sykle ute er fortsatt litt for kaldt for min del og rulla hjemme blir litt vel monotont i 3t, så da var dette det beste alternativet. Uansett en knallbra start på treningsuka!



Tirsdag - Økt 1: Løp intervaller, ca. 8,5 km. Økt 2: Styrketrening


I dag dro jeg rett på Velotel etter jobb, skiftet til løpetøy og valgte å kjøre intervalltreningen ute. Har funnet meg en intervallrunde på 600m i et skogsområde som ligger ca. 1,5km fra treningssenteret. Glemte pulsklokka hjemme i dag så måtte løpe på subjektivt opplevd anstrengelse av sone 3. Løp 1,2km x3 (to runder) + 600m x3 med ca. 1 min pause i mellom. Forsøkte å løpe med jevn fart i sone 3, men er ganske sikker på at jeg bikket over i sone 4 på de siste tre intervallene, for var dønn sliten inn til de siste pausene. Etter intervallene jogget jeg tilbake til treningssenteret, skiftet til tørt tøy og tøyde ut i 20 min. Deretter var det klart for styrketrening med øvelser på overkropp, bein, mage og rygg.

Var ferdig med trening kl. seks og dro så til Kristine, Rune og lille Pernille på middag. Den høflige gjesten presterte å duppe av på sofaen etter middagen, kremt. Var bare 10 min som skulle til, så var jeg heldigvis i farta igjen :-)


Onsdag - Økt 1: Sykkel intervall 8 min x5 i sone 3. Økt 2: Svømming 2000m


Etter en super dag på jobb satte jeg meg rett på rulla når jeg kom hjem, klar for intervalløkt. Litt spent på hvordan beina ville reagere etter løpinga og styrketreninga i går, men syns egentlig det gikk veldig greit. Tungt var det jo, men det er det alltid på subterskeldrag. La inn økta på forhånd på BKOOL og la opp til to intervaller med 1% stigning og rask frekvens, deretter klatring på 4%, så 1% stigning med rask frekvens før siste bakken på 4%. 2 min pause imellom hvert drag. Pulsen lå stabilt mellom 83-85%. Kjekt å kunne følge med på hvor man er i løypa og ikke minst på watten, som jo er et mye bedre mål enn puls.

Lilla styreteip, love it!
Og da var oppvarmingen i gang!


Så var det middag og litt forberedelser til jobb neste dag, før dagens andre treningsøkt. Jeg og Carine var på plass i svømmehallen like før halv åtte og jeg fikk kjørt en kort, effektiv og hard økt:
Inn: 400m
Hs1: 100m x10
100m rolig
Hs2: 50m x6
Ut: 200m
Totalt: 2000m


Torsdag - Økt 1: Rolig løp, 7,5km. Økt 2: Styrketrening


I dag stod mye trening på planen etter jobb, først løping og styrketrening før middag, deretter svømming med Tønsberg Tri på kvelden. Det var utrolig deilig å koble helt ut på løpeturen i dag, fant en jevn fart i sone 2. Mot slutten av løpeturen kjente jeg at høyre hofte begynte å protestere, akkurat som om den ble veldig stiv. Stoppet opp litt og forsøkte å tøye det vekk, men det løsnet liksom aldri. Måtte veksle mellom å løpe og gå resten av turen fordi det gjorde såpass vondt, kjedelige greier. Vel hjemme brukte jeg god tid på tøyninger før det ble en styrkeøkt på bein, mage og rygg. Utfall og knebøy gikk helt fint, så usikker på hva som gjorde vondt på løpinga. 

Etter middag kjente jeg at jeg egentlig var ganske sliten og motivasjonen for en ny treningsøkt var ikke tilstede, valgte derfor å droppe svømminga. 



Fredag - Sykkel intervall 10 min x5 i sone 3


Etter jobb var det rett hjem på rulla for å få unna dagens intervalløkt. Kjørte 10 min x5 i sone 3, med snittpuls på 83-86%. Jobbet meg ordentlig gjennom hvert eneste intervall, tungt underveis, men en utrolig god følelse etterpå! Så var det bare å pakke bagen, hive meg i bilen retning Oslo for en frihelg sammen med Lars. Jippi! Ble hjemmelaget pizza, film og smågodt - helt perfekt!


Lørdag - Rolig langtur løp, ca. 12 km


I dag våknet vi opp til sol! Endelig! Lars skulle ut og teste landeveissykkelen med en kompis i Maridalen, mens jeg hadde en planlagt en rolig langtur løp. Planen var å løpe inn til Skar og tilbake, ca. 20km. Allerede etter bakken opp til Brekkekrysset kjente jeg at høyre hofte begynte å slå seg vrang igjen, men valgte å bare ignorere det og løp videre innover i Maridalen, forbi Hammeren og retning Skar. Ved avkjøringen til Hønefoten sa høyre hofte takk for seg, akkurat som om den var helt låst. Valgte derfor å snu og vekslet mellom å løpe og gå i starten for å se om det gikk seg til. Det gjorde det forsåvidt, men vondt var det. Lars og Kristian suste forbi meg på landeveissykkelen både en og to ganger, godt i gang med intervallene. Misunnelig! Veien tilbake føltes sykt lang, men kom meg til Brekke og Kjelsås før jeg til slutt gav opp og hoppet på 25-bussen som kom forbi. Turen endte derfor på ca. 12 km. 

Vel hjemme prøvde jeg å tøye vekk det verste av vondtene, men hofta var egentlig ganske stiv resten av dagen..

Sol, bar asfalt og blå himmel - våryr!


Søndag - Treningsfri (30 min på foam roll)


Ukas eneste treningsfrie i dag og den ble brukt sammen med Lars og moren hans i Holmenkollen. Gøy å se de norske jentene i aksjon på 3-mila fra tribunen. Hopp var egentlig ikke så verst det heller, hehe. På vei opp til skianlegget tok jeg meg selv i å glede meg til å teste sykkelformen opp til Tryvann, ikke lenge til våren er her for fullt nå!

Heia Norge!


Knallfin avslutning på en bra uke! Totalt ble det ca. 11 timer med trening og de fleste øktene med bra kvalitet. Krysser fingrene for at stivheten i hofta snart er borte, får bare prøve meg litt frem på de neste løpeøktene. 

I skrivende stund er jeg i gang med å lage energibarer, et 'må ha' på lengre treningsøkter og helt sykt gode! Skal legge ut oppskrift på bloggen ila. uka!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar