NXTRI 2014

søndag 19. januar 2014

Trening uke 3

Med en 45 timers arbeidsuke foran meg, måtte det litt planlegging til for å få på plass alle øktene jeg hadde satt opp på treningsplanen. Da passer det jo fint at jeg er over middels glad i å planlegge! :-)

Mandag - Økt 1: Svømming 3600m. Økt 2: Sykkel 60 min + Styrke bein

Mandag morgen var det tidlig opp for å rekke en svømmeøkt før jeg skulle på jobb i Tønsberg kl. 11.00. Troppet opp på Domus kl. 07.30 og fikk unnagjort ukas lengste økt i bassenget. I mangel på noe mer kreativt, endte jeg opp med å gjenta suksessen fra forrige uke med intervaller. Kjørte 400m x3, 300m x3, 200m x3, 100m x3 og 50m x3 samt inn/ut, totalt 3600m. Høyre skulder protesterer alltid mot slutten av disse øktene, men regner med at det går seg til når jeg blir mer vant til å svømme denne distansen.

Dagens andre økt gjennomførte jeg rett etter jobb. Ettersom både landeveissykkelen og temposykkelen er i Oslo for prepping før turene til Gran Canaria og Fuerteventura, ble det 60 min spinning på Velotel i stedet for rulla. Bra time hvor jeg fikk presset meg en god del i sone 3 og litt over i sone 4. Deretter ble det 15 min med styrketrening på beina med utfall og knebøy.

Tirsdag - Sykkel 90 min rolig i sone 2 + Styrke overkropp/mage/rygg

Da jeg var ferdig på jobb var det rett bort på Velotel for rolig langkjøring på sykkel. Koblet iphonen til anlegget og kjørte et langkjøringsprogram jeg har liggende på mobilen. Da var det bare å trille avgårde 90 minutter alene i sykkelsalen. Blir jo litt monotont uten noe å følge med på, men da ble det litt mental trening også! Gjennomsnittspulsen ble 73% (inkl. oppvarmig og nedtrapping), makspuls på 78%. En god økt i nedre del av sone 2.

Etter syklinga ble det tid til en styrkeøkt på overkropp med triceps, benkpress, skulderpress, sittende roing og nedtrekk, deretter fikk mage/rygg kjørt seg i TRX'n.

Etter disse to øktene var jeg rimelig pumpa, derfor var lykken stor når jeg etter trening fikk komme på middag hos Kristine, Rune og lille Pernille!

Onsdag - Løp på mølle med kortintervaller, 3 min x7 + Styrke bein

I dag var jeg ikke supergira for trening etter over 11t på jobb, valgte derfor å kutte litt ned på økta og kjørte 45 min i stedet for 60 min. Da rakk jeg 7 kortintervaller på 3 min etter en lang og god oppvarming. Å løpe intervaller er definitivt ikke min styrke, men noen ganger må man bare suck it up og gjennomføre. Fikk presset meg selv hardt hele veien og pulsen steg fra 87% og opp mot 92% på de siste intervallene. Beina var rimelig slitne etter dette, men etter å ha fått igjen pusten ble det 15 min med utfall, knebøy og standing gluteus også.

Torsdag - Treningsfri

Nok en dag med 11t på jobb, så da ble det en treningsfri dag og tid til litt mer sosiale ting på kvelden.

Fredag - Økt 1: Sykkel 50 min + Styrke overkropp/mage/rygg. Økt 2: Svømming 1900m

Etter en treningsfri dag var kroppen klar igjen for en tidlig økt på sykkelen. Ble med på morgenspinn på Velotel kl. 06.30 og fikk kjørt langintervaller i sone 3. Rakk også å gjennomføre styrkeprogrammet på overkropp/mage/rygg som jeg kjørte på tirsdag. Deretter var det jobb før jeg kjørte innover til Oslo. Svingte innom Domus på veien og fikk 45 minutter i bassenget med fokus på teknikk. Etter 1900m gadd jeg rett og slett ikke mer og dro hjem.

Etter mange timer på jobb denne uken og en god del treningstimer, var det utrolig deilig å gjøre noe helt annet fredag kveld. Jeg og Lars tok turen til et vennepar for en helt spesiell 3-retters! Finfin start på helgen med gode venner :-)

Lørdag - Løp 16,3 km, rolig langtur i sone 2

Våknet først i 11-tiden etter en sein kveld i går. Startet dagen med NM langrenn på NRK og pannekaker til frokost, digg! Så var det på med masse klær og løpeskoa for en rolig langtur innover i Maridalen. Løp fra Bjerke, langs Kjelsåsveien, inn i Maridalen forbi Hammeren og retning Skar. Snudde etter ca. 55 min og løp tilbake igjen. Tungt føre og tung kropp. Pulsen lå midt i sone 2 hele veien, litt høyere enn planlagt. I Brekkekrysset presterte jeg å tråkke utenfor asfaltkanten sånn at venstrefoten sank godt ned i snøen, endte med et megatryn! Selv med ullsstilongs og swixbuksa over ble det et lite skrubbsår på kneet gitt!

Ble uansett en fin langtur i stille omgivelser uten musikk på øret. Møtte kanskje en eller to andre løpere på turen, resten av folket var i skisporet, forståelig nok! Turen ble på 1t 45min og 16,3km, noe som gir en snittfart på 06.27min/km. Får være fornøyd med det med tanke på hvordan føret var.

Søndag -
Sykkel 1t 45 min rolig i sone 1. Økt 2: Styrke mage/rygg + tøyninger

Allerede før kl. 08.00 var Lars ute av døra for å gå på ski. Gjesp! Skulle vel egentlig ha stått opp da jeg også, men snudde meg rundt og sov et par timer til. Først halv elleve var jeg klar på rulla. Dagens underholdning på Netflix ble (av alle ting) Prison Break sesong 4. Trillet avgårde i sone 1, rolig og fin økt på 1t 45 min.

Etter trening dro jeg til Hanna, Ludvig og lille Andrea. Resten av ettermiddagen gikk med til å lage søndagsmiddag med okse indrefilet, hasselbackpoteter og rødvinsssaus, samt hjemmelaget sjokolademousse til dessert - helt utrolig godt! Deilig med sånne rolige søndager. Etter å ha vært på besøk tok jeg turen innom Elixia på Ullevaal Stadion for litt styrketrening. Kjente vel egentlig på kroppen at jeg bare kunne ha latt være, men ble 20 min på mage/rygg i TRX'n før jeg gikk over til tøyninger i stedet.

I dag kjente jeg spesielt godt at kroppen var sliten. Planen var egentlig å kjøre ned til Tønsberg i kveld for å rekke svømming før jobb i morgen tidlig...  Valgte å bli i Oslo, legge meg tidlig, for så å kjøre direkte på jobb i morgen tidlig. Må absolutt bli flinkere til å få nok søvn!

Søndagsmiddag, mmm!

Oppsummert ble det totalt 12t med trening denne uken, noe jeg må si meg godt fornøyd med! Det er krevende å få til det timeantallet og jobbe turnus samtidig, må en del prioriteringer til. Det skal derfor bli veldig deilig med ferie og turnusfri de neste tre ukene! Da kan jeg trene det jeg vil på morgenen/formiddagen for så å ligge på stranda og slikke sol resten, herlig!